Nejdražší elektromobil je nejúspěšnější. Kalifornií za volantem Rolls-Royce Spectre

Nejdražší elektromobil je nejúspěšnější. Kalifornií za volantem Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre
Foto: Rolls-Royce
Martin Frei Martin Frei
12. 9. 2023 5:59
U elektromobilů nás většinou zajímá kapacita baterie a dojezd na jedno nabití. První bateriový Rolls-Royce vystihují jiná dvě čísla: stojí od 386 tisíc eur a je vyprodaný na dva roky dopředu. Jestli někoho vůbec nezajímá cena, jsou to majitelé aut se soškou na přídi. Spectre je připraven splnit všechna jejich očekávání, jak jsme se přesvědčili při prvních jízdách v Kalifornii.

"Musí to být hlavně Rolls-Royce, až potom elektromobil," zdůrazňovali prý zákazníci ve všech průzkumech. Není divu. Tradice zavazuje a novoty přicházejí po opravdu zralé úvaze. Ostatní modely značky dosud pohání dvanáctiválcový motor, neboť žádný jiný se jeho kultuře nevyrovná.

V tomto smyslu představuje Spectre návrat ke kořenům. Zakladatelé  Charles Rolls a Henry Royce původně podnikali v elektřině a fandili jí i za volantem. Rolls považoval za nejlepší vůz té doby americký elektromobil značky Columbus. I když se v další dekádě karta obrátila a spalovací motor získal navrch, bylo snahou obou pánů, aby se choval co nejpodobněji elektrickému. 

Ani elektrifikace ovšem nemohla Spectre připravit o důsledně svislou masku se soškou Spirit of ecstasy, i když maska je zaslepená a soška aerodynamicky umravněná. Příslušenství pod kapotou by jistě stačila kratší příď, ale přednost dostal majestátní vzhled i rozměrná deformační zóna.

Nádech výjimečnosti umocňuje nekonečně splývavá silueta zádi okořeněná absencí jakýchkoli spár. Boční panel karoserie sestává z jednoho kusu hliníku sahajícího přes celou délku. Monumentálně působí i půl druhého metru dlouhé dveře, jimiž se celkem pohodlně nastupuje i do zadní řady.

Kabina je jako u všech Rollsů zařízená kvalitně, ale uměřeně a nehýří lacinými efekty. Menší prosklená plocha a vysoká palubní deska dodává posádce bezpečný pocit soukromí chráněného před okolním světem. 

Pohon je odvozený od BMW i7. Čínská baterie CATL má kapacitu 102 kilowatthodin, motory u obou náprav podávají celkem 900 Newtonmetrů a 430 kilowattů. Úctyhodné rozměry vyplněné veškerým myslitelným luxusem se odrážejí v třítunové hmotnosti. Přesto Spectre dosáhne stokilometrové rychlosti za 4,5 sekundy a rozjede se na 250 km/h.

My si místo divoké dynamiky užíváme spíš vyhlídkové tempo a bezpříkladné pohodlí. Vyhlášená vinařská oblast Nappa Valley, kam nás výrobce na první seznámení pozval, je protkána klikatými a nepřehlednými silničkami. Jezdí se tu sedmdesátkou, spotřeba i tak vystoupá ke 23 kilowatthodinám.

Marně hledáme, v čem by mohl být Spectre ještě pohodlnější než jeho starší spalovací sourozenci. Až když nás pořadatelé druhý den vezou zpátky na letiště v koloně benzinových Cullinanů, musíme hnidopišsky uznat, že i noblesní hukot dvanáctiválce může být někdy trochu na obtíž.

Spectre je skutečně Roll-Royce každým coulem. Dokonale pohodlný, naprosto tichý, nijak zvlášť úsporný a na dlouho vyprodaný navzdory startovní ceně devět a půl milionu korun. Čtyřicet procent zákazníků je navíc u značky poprvé, což dokazuje přitažlivost elektrického kupé vůbec nejlépe.

Když jsou zákazníci ochotní utrácet, nemohl Spectre přijít dříve? Podle zástupců firmy nikoli. Rozhodnutí padlo v roce 2019, kdy se na trhu objevila spolehlivá technologie pro dojezd 400 kilometrů a rychlé nabíjení.

Druhou podmínkou bylo vytvoření stabilní sítě dodavatelů, na které bude spolehnutí i do budoucna.

Akumulátor se přitom musel vejít do 700 kilogramů váhy, aby celková hmotnost vozu s cestujícími nepřesáhla 3,5 tuny. Rolls-Royce chce celou modelovou řadu elektrifikovat do roku 2030, na limuzínu Phantom však bude potřebovat ještě lehčí baterie.

 

Právě se děje

Další zprávy