V neděli krátce před polednem došlo na Královéhradecku k nehodě, kterou způsobila řidička ve Škodě Fabia Combi první generace. Nedobrzdila a narazila do veteránu Praga Piccolo, který dával znamení o tom, že bude odbočovat doleva.
K nehodě došlo na přehledném rovném úseku nedaleko obce Vysoká nad Labem směrem na Hradec Králové. Řidička s největší pravděpodobností nedodržela vzdálenost za Pragou.
Náraz zezadu byl pro veterán fatální. Zatímco Fabia vyvázla jen s drobným poškozením, Pragu náraz odsunul nad silniční příkop, kde se převrátil na střechu. Řidič a spolujezdkyně naštěstí stačili před převrácením z vozu vyskočit. Dá se tedy s nadsázkou říci, že je zachránil fakt, že šlo o kabriolet a že nemá bezpečnostní pásy.
Přesto se ale zranili a museli být převezeni do nemocnice, uvedla na svých stránkách Policie ČR. Dechová zkouška na alkohol byla u obou řidičů negativní.
Oprava auto znehodnotí
Nehod veteránů se v Česku nestává mnoho, jsou ale noční můrou všech sběratelů historických aut. Zatímco pomačkané plechy na několik let starém, avšak zcela běžném voze vyjdou na pár tisícovek a oprava je sice nepříjemná, ale zvládnutelná, u veteránu je i zdánlivě běžný ťukanec často fatální.
Nehoda, jako byla tato nedělní na Královéhradecku, znamená s největší pravděpodobností pro veterán vyráběný od poloviny 20. let minulého století konečnou. I policie na místě ostatně odhadla, že zatímco škoda na Fabii je zhruba 10 tisíc, na vozu Praga milion korun.
"U veteránů se cena škody navíc odhaduje velmi těžko. Záleží totiž na vztahu majitele k vozu. Spravit se dá pochopitelně vše. Pokud se například jedná o automobil, který se v rodině dědí, vlastníci jsou ochotni do něj investovat i mnohonásobky jeho ceny, přestože reálně je na vyhození," vysvětluje Václav Kafka, prezident klubové organizace Veteran Car Club a současně i prezident Federace klubů historických vozidel ČR.
"Nejsmutnější je ale fakt, že z hlediska originality je to škoda zcela nenahraditelná. Pokud byl veterán v původním stavu, s originálními díly, renovace ho znehodnotí. Každá nehoda je pro veteránistu obrovská rána," dodává.
Proto také apeluje na to, aby motoristé brali na historické stroje na silnici ohled. "Chápu, že ne všichni jsou fandové veteránů, ale je potřeba si uvědomit, že řídit historické auto je něco zcela jiného než řídit moderní vůz. Nemá posilovač řízení, brzdy nejsou tak účinné, stabilita je jiná. Řidič často nemůže reagovat tak rychle, auto vám neodpustí chyby," popisuje milovník veteránů.
Nejlepší je si držet za historickým strojem větší odstup, na vozidlo se netlačit a zejména mu nedělat "myšky".