Podle nového plánu tamního ministerstva dopravy by se v roce 2035 měl v Británii zakázat prodej spalovacích nákladních aut o hmotnosti 3,5 až 26 tun. Těžší vozy přijdou na řadu nejpozději v roce 2040, pokud to však bude technicky možné, tak i dříve.
Premiér Boris Johnson přitom již v listopadu loňského roku oznámil, že Británie v roce 2030 zakáže prodej konvenčních spalovacích osobních vozů, o pět let později se již nebudou smět prodávat ani hybridy do zásuvky a v nabídce zůstanou jen vodíkové nebo bateriové elektromobily.
Nový plán týkající se nákladních aut má vést k tomu, aby Británie v roce 2050 dosáhla nulových emisí oxidu uhličitého. V tom samém roce by měla bezemisně pracovat i britská železniční doprava, vnitrozemské lety budou muset být bezemisní od roku 2040.
Podle britského ministra dopravy Granta Shappse přitom dekarbonizace dopravy nemá lidi omezovat. "Nechceme lidem zakázat, aby 'dělali věci'. Chceme ale, aby je dělali jinak," cituje ho agentura Reuters.
Součástí změn tak má být akční plán, který má zajistit, aby lidé mohli jezdit na dovolenou nebo za prací a rodinou, aniž by přispívali ke klimatické změně.
Mezi oborovými organizacemi britských dopravců zatím novinka budí smíšené reakce. Obchodní sdružení Logistics UK je rádo, že existuje pevný plán, jak dosáhnout nulových emisí.
Královská organizace pro nákladní dopravu (Royal Haulage Association) pak cíl obecně podporuje, ale varuje před důsledky. "Vhodné nízkoemisní nákladní vozy zatím neexistují a my nevíme, jestli budou. Není jasné, jak bude přechod vypadat," píše ve vyjádření pro agenturu DPA. Firmy se bojí i vysokých cen bateriových nebo vodíkových nákladních aut a toho, že zůstatková hodnota jejich stávajících vozů se zhroutí.