reklama
 
 

Někteří na ně nadávají, jiní na ně nedají dopustit. Přehled automobilových asistentů

Elektronická stabilizace podvozku (ESC – Electronic Stability Control) Foto: Daimler

Elektronická stabilizace podvozku (ESC – Electronic Stability Control)

Status: povinné, součást základní výbavy aut

Od roku 2014 se všechna nová auta prodávaná v Evropě snaží napravit fatální chyby řidiče. Systém zvaný jako ESC (také ESP, DSTC, DSC atd. - v závislosti na automobilce) používá zásahy brzd nebo omezení výkonu motoru k tomu, aby zabránil nedotáčivému nebo přetáčivém smyku.

Ten první nastává v případě, kdy vlétnete do zatáčky příliš rychle, kola ztrácí přilnavost a vy míříte vstříc stromu, který stojí na jejím vnějším okraji. ESC v takové situaci přibrzdí o trochu více zadní vnitřní kolo, aby se podél něj vůz stočil zpátky do oblouku. Vlastně tak funguje podobně jako tank, když se otáčí zastavením jednoho z pásů.

Můžete si říci, že to je zbytečné, že si dáváte pozor, na sněhu nebo ledu vám ale ESC může zachránit zadek. Obzvlášť v případě přetáčivého smyku. Ten je sice typický pro vozy se zadním pohonem, kdy ho vyvoláte prošlápnutím pedálu plynu v zatáčce na podlahu a protočením zadních kol, i auta s pohonem předních kol ale mohou být přetáčivá - a pěkně zákeřně.

autor: Martin Přibyl | 15. 5. 2019 6:02

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama