Někteří na ně nadávají, jiní na ně nedají dopustit. Přehled automobilových asistentů

Martin Přibyl Martin Přibyl
15. 5. 2019 6:02
Elektronické systémy se staly nedílnou součástí moderních aut. Jedni je vítají pro jejich přínos bezpečnosti, další zatracují, protože nechtějí, aby jim počítače „kecaly“ do řízení. Přinášíme přehled moderních funkcí, které vám mohou zachránit život nebo alespoň plechy. Nutno podotknout, že většinu systémů na dalších stránkách můžete vypnout nebo jejich činnost omezit.
Foto: Daimler

Elektronická stabilizace podvozku (ESC – Electronic Stability Control)

Status: povinné, součást základní výbavy aut

Od roku 2014 se všechna nová auta prodávaná v Evropě snaží napravit fatální chyby řidiče. Systém zvaný jako ESC (také ESP, DSTC, DSC atd. - v závislosti na automobilce) používá zásahy brzd nebo omezení výkonu motoru k tomu, aby zabránil nedotáčivému nebo přetáčivém smyku.

Ten první nastává v případě, kdy vlétnete do zatáčky příliš rychle, kola ztrácí přilnavost a vy míříte vstříc stromu, který stojí na jejím vnějším okraji. ESC v takové situaci přibrzdí o trochu více zadní vnitřní kolo, aby se podél něj vůz stočil zpátky do oblouku. Vlastně tak funguje podobně jako tank, když se otáčí zastavením jednoho z pásů.

Můžete si říci, že to je zbytečné, že si dáváte pozor, na sněhu nebo ledu vám ale ESC může zachránit zadek. Obzvlášť v případě přetáčivého smyku. Ten je sice typický pro vozy se zadním pohonem, kdy ho vyvoláte prošlápnutím pedálu plynu v zatáčce na podlahu a protočením zadních kol, i auta s pohonem předních kol ale mohou být přetáčivá - a pěkně zákeřně.

 

Právě se děje

Další zprávy