Někteří na ně nadávají, jiní na ně nedají dopustit. Přehled automobilových asistentů

Martin Přibyl Martin Přibyl
15. 5. 2019 6:02
Elektronické systémy se staly nedílnou součástí moderních aut. Jedni je vítají pro jejich přínos bezpečnosti, další zatracují, protože nechtějí, aby jim počítače „kecaly“ do řízení. Přinášíme přehled moderních funkcí, které vám mohou zachránit život nebo alespoň plechy. Nutno podotknout, že většinu systémů na dalších stránkách můžete vypnout nebo jejich činnost omezit.
Test brzdového asistenta
Test brzdového asistenta | Video: ADAC

Nouzové brzdění (AEB Autonomous Emergency Brake)

Status: v roce 2022 bude povinné, dnes v řadě vozů standardně

Systém nouzového brzdění má zabránit nehodám z nepozornosti. Znáte to, zakecáte se, kocháte se krajinou jako pan doktor Skružný, ladíte rádio, nastavujete cíl do navigace a najednou se před vámi objeví kolona a vy máte co dělat, abyste před ní auto zabrzdili. Kdo tvrdí, že se do podobné situace nedostal, lže.

Nouzové brzdění využívá senzor (radar, kameru nebo laser) k tomu, aby rozpoznalo, že se před vozem nachází překážka, a pokud na ni řidič po varování nezareaguje, sešlápne naplno brzdy, aby se pokusilo včas zastavit. Testy ukazují, že se mu to na suchu většinou podaří, na mokru alespoň zvládne snížit následky nehody.

 

Právě se děje

před 8 hodinami

Vedoucí Lille jen remizovalo, PSG může snížit ztrátu na jediný bod

Fotbalisté vedoucího celku francouzské ligy Lille ve 33. kole jen remizovali 1:1 s Montpellierem a zaznamenali ztrátu v boji o titul. Alespoň bod jim pět minut před koncem zachránil Luiz Araújo.

Lille vede tabulku o čtyři body před obhájcem titulu Paris St. Germain, který má k dobru nedělní zápas se St. Etienne. Montpellier, kterému k bodu několika skvělými zákroky pomohl brankář Jonas Omlin, je osmý se ztrátou pěti bodů na pohárové příčky.

Francouzská fotbalová liga - 33. kolo:

Lille - Montpellier 1:1 (85. Araujo - 21. Delort).

Zdroj: ČTK
Další zprávy