Na jaře skončil, teď se vrací. Tvůrce první Škody Fabia míří zpátky k Hyundai

Luc Donckerwolke
Škoda Octavia první generace
Škoda Octavia první generace
Škoda Fabia první generace
Škoda Fabia první generace
Foto: Hyundai
Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 11. 2020 15:45
Belgický designér Luc Donckerwolke se vrací k jihokorejskému Hyundai. Na pozici hlavního designéra koncernu, kam vedle značky Hyundai spadají ještě Kia a Genesis, přitom rezignoval teprve v březnu letošního roku. Nyní je tedy člověk, který nakreslil první Škodu Octavia i Fabia, zpátky, ovšem už v trochu jiné pozici.

Podle automobilky Hyundai se Donckerwolke stal kreativním ředitelem Hyundai Motor Group (tedy celého jihokorejského koncernu). Jde přitom o nově vytvořenou pozici na úrovni výkonného viceprezidenta, kancelář bude mít Luc Donckerwolke v Rüsselsheimu, kde má centrálu evropská část automobilky Hyundai.

Nejde přitom o jedinou pozici, kterou bude belgický návrhář v jihokorejském koncernu zastávat. Vedle toho totiž také ponese odpovědnost za komunikaci v oblasti designu všech značek spadajících pod Hyundai. Vedle mateřského výrobce a Kie to tak znamená luxusní odnož Genesis, chystanou značku Ioniq pro elektromobily a také vodíkové automobily, na nichž Hyundai v současnosti pracuje. Tisková zpráva klade důraz především na poslední trojici.

Donckerwolke na předchozí pozici šéfa designu celého koncernu Hyundai rezignoval teprve v březnu letošního roku, podle tiskové zprávy korejského výrobce proto, aby vyřešil své zdraví. Připomeňme také, že do korejské automobilky nastoupil 55letý Belgičan v roce 2016 - nejprve byl šéfdesignérem spolu s Peterem Schreyerem, od roku 2017 zastával tuto funkci samostatně. Právě Donckerwolke pak vtiskl tvář současné generaci vozů Genesis a ovlivnil i podobu současných modelů Hyundai (například Kona) a částečně Kia.

Jméno ve světě automobilového designu si však udělal už mnohem dříve. Vystudoval průmyslové inženýrství v Bruselu a design dopravních prostředků ve švýcarském Vevey. Kariéru pak v roce 1990 odstartoval u Peugeotu, kde strávil dva roky. Slavným se stal ale především prací pro koncern Volkswagen, kam nastoupil v roce 1992 a dva roky pracoval pro Audi.

V roce 1994 se však přesunul do Mladé Boleslavi, kde se zapsal nesmazatelným písmem. Podílel se totiž na designu nejprve první novodobé generace Škody Octavia a potom také první Škody Fabia. Oba modely se staly prodejním hitem nejen na českém trhu, ale také v Evropě - vždyť první generace Octavie z roku 1996 skončila až v roce 2010, šest let po premiéře nástupce. Také první Fabia, která měla premiéru v roce 1999, je dodnes považována za jeden z etalonů segmentu malých vozidel.

Po dvou letech v Boleslavi se Donckerwolke vrátil k Audi, v tu dobu navrhl třeba dodnes revoluční, ale prodejně neúspěšný malý hatchback A2. Další přesun v jeho kariéře přišel v roce 1998, kdy nastoupil jako hlavní designér Lamborghini. Zásadní produkty jeho tvorby? Především modely Murciélago a Gallardo, podílel se i na velmi kladně přijatém retrokonceptu Miura z roku 2006.

V Lamborghini Luc Donckerwolke skončil v roce 2005, aby se přesunul k Seatu na pozici hlavního designéra. Z této funkce navrhl nejen čtvrtou generaci malé Ibizy, ale třeba také koncepty Tribu nebo IBE, které ovlivnily vzhled budoucích Seatů jako Leon nebo Ateca. V září 2012 se pak v rámci německého koncernu přesunul belgický návrhář naposledy. Tentokrát k Bentley, opět jako hlavní designér, navrhl třeba druhou generaci limuzíny Flying Spur. V roce 2016 pak následoval zmiňovaný přesun ke koncernu Hyundai.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Sanitka srazila v Praze na přechodu chodkyni, žena je vážně zraněná

Vážná zranění utrpěla ve středu večer chodkyně, kterou na pražských Vinohradech srazila převozová sanitka, řekla mluvčí pražské zdravotnické záchranné služby Jana Poštová. Policisté zjišťují okolnosti nehody a žádají případné svědky, aby se jim přihlásili, uvedla mluvčí pražské policie Violeta Siřišťová.

Auto osmadvacetiletou chodkyni srazilo na křižovatce Anglické a Londýnské ulice kolem 19:40, řekla policejní mluvčí. Neupřesnila, zda se nehoda odehrála na přechodu.

Záchranáři sraženou ženu odvezli do nemocnice. "Utrpěla mnohočetná poranění," uvedla Poštová. Zdůraznila, že se nejednalo o vozidlo pražských záchranářů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy