Zimní pneumatiky jsou nezbytnou součástí každého auta v průběhu listopadu až března. I jejich používání však má zásady, které je třeba dodržovat.
Hloubka dezénu by u zimních pneumatik neměla klesnout pod hranici čtyř milimetrů. Nové pneumatiky jsou prodávány s dezénem osm milimetrů, používáním se však rychle opotřebovávají a to pak negativně ovlivňuje brzdnou dráhu vozidla. Při dezénu dva milimetry se brzdná dráha prodlužuje až o sedmdesát procent v porovnání s novými gumami.
Před každou delší cestou by měl řidič zkontrolovat míru nahuštění pneumatik. Správný tlak ovlivňuje nejen životnost pneumatik, ale i jízdní vlastnosti vozu. Příliš nahuštěné pneumatiky ztrácejí přilnavost a zmenšuje se styčná plocha mezi samotnou pneumatikou a vozovkou. Naopak při nízkém tlaku klesá ovladatelnost vozu a brzdná dráha se prodlužuje. Optimální hodnotu nahuštění pneu je uvedena ve velkém technickém průkazu vozidla a v manuálu vozidla, u některých aut je uvedena také na víčku nádrže. V zimním období je doporučeno hustit pneumatiky o 0,2 baru více, než předepisuje výrobce automobilu.
I pneumatiky mají omezenou životnost, která je ovlivněna řadou faktorů, například údržba, skladování nebo huštění. Dobu používání pneumatik nelze zobecnit, odborníci však doporučují vyměnit je nejpozději po šesti letech. Stáří je možné zkontrolovat na boku pneumatiky za písmeny DOT a interním kódem výrobce, datum výroby se nachází zcela na konci označení ve tvaru čtyřčíslí. Například číslo 1609 informuje, že pneumatika byla vyrobena v šestnáctém týdnu roku 2009. Při jízdě do hor je třeba často kromě zimních pneumatik použít také sněhové řetězy. Takové úseky jsou označeny dopravní značkou. Při nákupu řetězů je třeba zohlednit především rozměr plášťů pneumatik, zaměřte se však i na značku a konkrétní model vozu.
Podle novely silničního zákona jsou motoristé také nově povinni v zimním období na zasněžené vozovce nazout na vozidlo pneumatiky s označením M+S, a to na všechna čtyři kola. Ocení to nejen jejich peněženka, která nebude chudší o zaplacenou pokutu, ale především zdraví, v extrémních případech totiž auto na zasněžené nebo zledovatělé vozovce nemusí v zatáčce vůbec změnit směr...