Mongolský designér, který navrhl Dacii Duster, při rozhovoru překvapil. Umí totiž plynně česky

Eva Srpová Eva Srpová
12. 12. 2017 7:00
Vzhled Dacie Duster i modelu Sandero má na svědomí designér Erde Tungaa. A to nejen první generace Dusteru, ale i druhé, která přijde na trh v lednu 2018. Stvořil i Sandero Stepway. Narodil se v Mongolsku, ale nyní žije v Paříži. Aktuálně.cz s ním vedlo rozhovor, vůbec první pro česká média. "Mám rád české pivo," pronesl náhle při interview česky. Ano, mongolský designér rumunského auta žijící ve Francii umí česky.
Erde Tungaa navrhl vzhled první generace Dacie Duster (zcela vzadu) i novou generaci (zcela vpředu), která se začne prodávat v lednu 2018.
Erde Tungaa navrhl vzhled první generace Dacie Duster (zcela vzadu) i novou generaci (zcela vpředu), která se začne prodávat v lednu 2018. | Foto: Eva Srpová

Jak se stane, že se designér z Mongolska stane jedním z hlavních designérů světové značky Renault a podepíše se pod vzhled současných Dacií? Erde Tungaa je bezesporu jediným designérem z Mongolska, který se propracoval na tak vysokou pozici.

Je designérem v automobilce Renault, pracoval i pro Nissan na modelech Infiniti. A podepsal se na vzhledu oblíbeného rumunského SUV Dacia Duster. Jak její první generace představené v roce 2010, tak té druhé, která se začne prodávat v lednu 2018.

Erdeho příběh je minimálně velmi pozoruhodný. Vůbec poprvé vedl rozhovor pro české médium. 

Jste určitě nejslavnějším Mongolem navrhujícím auta… Jaký je to pocit?
V automobilovém průmyslu jsou i jiní úspěšní krajané…

Ale vy jste hlavním exteriérovým designérem světoznámé automobilky. To zkrátka není obvyklé.
To je pravda, obvyklé to není. Mongolsko má jen zhruba tři miliony obyvatel a žádnou automobilku.

Toto jsou skici druhé generace Dusteru z pera Erdeho Tungy.
Toto jsou skici druhé generace Dusteru z pera Erdeho Tungy. | Foto: Dacia

A jak se stane, že se kluk z Ulánbátaru vypracuje na takový post?
Miloval jsem auta už od dětství. Přesvědčoval jsem rodiče tak moc, že chci být designérem, až mi uvěřili. Kdosi mi doporučil československou školu Umprum. A tak jsem díky rozvojové spolupráci mezi ČSSR a Mongolskem v roce 1989 v 19 letech přijel studovat do Prahy. Mluvím česky. (pozn. red. V tuto chvíli Erde Tungaa přechází k mému úžasu na češtinu.)

Vy jste samé překvapení! Jak dlouho jste tu žil?
Překvapení to bylo i pro mě. Nejdřív jsem tu strávil rok, abych se naučil česky. Bydlel jsem v České Lípě, Teplicích, Poděbradech. Prožil jsem tu sametovou revoluci. A pak jsem složil talentovou zkoušku na Umprum, v níž jsem skončil druhý.

Poměry se ale změnily a nemohl jsem studovat zadarmo, jenže na placení studií jsem neměl peníze. A tak jsem se přihlásil na Univerzitu Karlovu, kde jsem nakonec vystudoval obor Dějiny umění a estetika. Žil jsem tu dohromady devět let a moc rád na to vzpomínám. Bylo to jedno z nejkrásnějších období mého života. Tuhle zemi a lidi miluji a samozřejmě miluju české pivo.

Erde Tungaa studoval v Praze dějiny umění na Univerzitě Karlově. Brzy po studiích nastoupil k Renaultu.
Erde Tungaa studoval v Praze dějiny umění na Univerzitě Karlově. Brzy po studiích nastoupil k Renaultu. | Foto: Dacia

Jak jste se poté dostal do týmu automobilky Renault?
Nejdříve jsem se účastnil různých designérských soutěží, mimo jiné i soutěže Škody. Přihlásil jsem se do soutěže oslavující stoleté výročí založení automobilky Renault (byla založena v roce 1899, pozn, red.). Vybrali si mě. Odjel jsem studovat design na univerzitu do Coventry a pro Renault pracuji s přestávkami už sedmnáct let.

Jít do Škody vás nelákalo?
Shodou okolností jsem nedávno v automobilce byl. Přímo v továrně v Mladé Boleslavi. Ale jako obyčejný návštěvník. Vzal mě tam kamarád na den otevřených dveří. Škodu mám rád, je velmi schopná a staví dobrá auta.

Jaká auta jste za svou kariéru navrhoval?
Mojí první prací byl koncept, který se pak do sériové podoby dostal pod názvem Renault Wind. Hodně jsem pak cestoval a pracoval třeba v designérském studiu v Barceloně, ale i v Itálii, také jsem pracoval pro Samsung, v Tokiu zase pro automobilku Infiniti.

A pak jste začal navrhovat Dacie?
Navrhl jsem už první generaci Sandera představenou v roce 2008, k Infiniti jsem přešel až poté. Ale záhy mě povolali zpět do Evropy, abych navrhl první generaci Dusteru.

Nabízí se otázka, jaké to pro designéra je, když musí navrhnout maximálně jednoduché levné auto? Může ho to s tak přísnými finančními limity ještě bavit?
Ano, je to opravdu těžké, když máte jasně stanovený finanční strop. To se pak specifický designový jazyk navrhuje těžko. Ale je to zároveň výzva a já chci hlavně připomenout, že to nejsem jen já, máme obrovský tým velmi šikovných lidí. Bez nich by se to nedařilo.

Erde Tungaa vzpomíná, že práce na první generaci Dusteru byla náročná, navrhnout auto s extrémně nízkým rozpočtem prý nebylo snadné.
Erde Tungaa vzpomíná, že práce na první generaci Dusteru byla náročná, navrhnout auto s extrémně nízkým rozpočtem prý nebylo snadné. | Foto: Dacia

Je tedy práce pro Dacii jiná než navrhování aut pro jiné značky?
I jiné automobilky mají finanční nebo další omezení. V Dacii chceme navrhnout jednoduché, poctivé a odolné auto. Taková je filozofie značky. Bez zbytečných designových kudrlinek.

Stejný recept se aplikoval i na novou generaci Dacie Duster?
Ano, pořád jsme měli na paměti, že stavíme odolné, robustní, jednoduché auto. Ale zároveň trochu modernější. Jestli se nám to povedlo, se uvidí, ale já mám opravdu dobrý pocit z odvedené práce.

Zadní světlomety na novém Dusteru mi připomínají tak trochu Jeep Renegade nebo některé italské či francouzské vozy. Inspirovali jste se jimi?
Lidé to říkají, ale pravdou je, že velmi podobná světla jsme navrhli už u první generace a byla protažená do víka kufru. Jenže to je přesně ten prvek, který zvyšuje výrobní cenu. Světla musí zůstat na krajích karoserie. Teprve u druhé generace Dusteru, když se na mnoha trzích stal prodejním trhákem, jsme dostali možnost je trochu více propracovat.

Jaká auta máte vy osobně nejraději?
Neříkám to proto, že pracuji pro Renault a potažmo Dacii, ale mám rád jednoduchá auta. Jsem velkým fandou Renaultu 4, mám rád Fiat Panda první generace, italská auta z konce 60. let, japonská Kei Cars. Taková, která jsou tím, čím jsou, nehrají si na něco jiného. Přijdou mi nejupřímnější.

 

Právě se děje

Další zprávy