Praha - Pátý z celkem 21 úseků, na které je rozděleno 160 kilometrů dálnice D1 s plánovanou modernizací, začíná opravovat sdružení stavebních společností Metrostav, Swietelski a Hochtief. Řidiče osobních i nákladních aut již během zítřejšího dne čekají první dopravní omezení. Znamená to, že cesta z Prahy do Brna i opačným směrem se tak přinejmenším o několik minut prodlouží.
Delší, zhruba pětikilometrové omezení, čeká zatím řidiče ve směru na Prahu. V opačném směru na Brno bude zatím zúžený jen 400metrový úsek. V příštím týdnu se ale rozsah změní.
Pět kilometrů dálnice od sjezdu na Hvězdonice po křižovatku u Ostředku na Benešovsku (kilometry 29-34) by se mělo za zhruba 550 milionů korun zmodernizovat do konce příštího roku.
V první fázi začnou podle Jana Studeckého, mluvčího Ředitelství silnic a dálnic, stavební dělníci rozšiřovat krajnici, stejně jako v případě dvou již hotových a dvou rozestavěných úseků naší nejvytíženější dopravní tepny. Bude se rovněž opravovat středový dělicí pás. V této první fázi zůstanou ještě v provozu obě poloviny dálnice, jezdit se ale bude osmdesátkou ve zúžených pruzích.
Pak bude na připravenou polovinu převedena doprava ve čtyřech zúžených pruzích a začne se měnit povrch v druhém jízdním pásu.
Kromě tohoto úseku se stále ještě pracuje v úsecích mezi 104. a 112. kilometrem u Jihlavy a rovněž od 153. do 162. kilometru u Velké Bíteše. Hned za Brnem pak čeká na řidiče další omezení mezi 204. a 210. kilometrem. Současně se opravují první kilometry D1 u Průhonic. Tato rekonstrukce ovšem do celkové modernizace brněnské dálnice nespadá a měla by již brzy skončit.
Nejde jen o nový povrch
Při modernizaci D1 se oba jízdní pásy na krajnicích o 75 centimetrů rozšíří, vymění se horní betonová deska, instalují nová svodidla, kanalizace, kabely, dopravní značení. Ve stoupacích pásech pak například přibudou i odstavné zálivy.
Modernizace dálnice D1 začala před dvěma roky a podle posledního harmonogramu má skončit v roce 2020. Předpokládané náklady jsou 14 miliard korun.
Rekonstrukce úseků u Jihlavy a Velké Bíteše by měly podle Studeckého skončit v červenci. O tom, kdy se zahájí na letošek plánované práce mezi Měřínem a Velkým Meziříčím (134. km - 141. km) a Ostrovačicemi a Kývalkou (178. km - 182. km), zatím nebylo rozhodnuto. "Neúspěšný uchazeč z úseku 25, tedy od 178. do 182. kilometru, se proti výsledkům výběrového řízení odvolal k antimonopolnímu úřadu, v případě úseku u Velkého Meziříčí běží ještě řádná lhůta pro podání námitek," sdělil Studecký.