Menší motor dostane i Fabia. Vyzkoušeli jsme ho v Seatu

Radek Pecák Radek Pecák
20. 6. 2015 13:18
Volkswagen začíná s montáží nového motoru do městských automobilů. Ubrání jednoho válce snížilo spotřebu téměř o litr při zachování stejného výkonu.
Při faceliftu dostal Seat Ibiza nové světlomety. Hlavní změny jsou ale pod povrchem.
Při faceliftu dostal Seat Ibiza nové světlomety. Hlavní změny jsou ale pod povrchem. | Foto: Seat

Barcelona - Největší evropská automobilka Volkswagen začíná montovat nový motor do svých městských automobilů. Přeplňovaný benzinový tříválec 1,0 TSI nejdříve dostávají Volkswagen Polo a Seat Ibiza. Následně se objeví například i pod kapotou Škody Fabia.

Dříve obvyklé motory s kubaturou 1,4 litru se v kategorii městských vozů během posledních deseti let zmenšily na 1,2 litru a nyní tedy nastává éra litrových turbomotorů.

Novinku jsme mohli vyzkoušet v Barceloně a jejím okolí, kde jsme ujeli přibližně stovku kilometrů v modernizovaném Seatu Ibiza.

Zbrusu nový agregát v jeho silnější verzi (nabízí se s výkonem 95 nebo 110 koňských sil) má naprosto shodný maximální výkon (81 kW - 110 koní) jako dosud používaný čtyřválcový motor 1,2 TSI, ale vyšší maximální točivý moment, a zejména citelně nižší spotřebu a emise CO2.

Na ujetí stovky kilometrů je potřeba o 0,9 litru méně než u většího motoru (nyní 4,3 litru). Vůz má rovněž o dvacet gramů nižší emise CO2 vypouštěné během kilometru jízdy (nyní 99 gramů).

Motor je nejen úspornější, ale i lehčí, což přispívá k snazší ovladatelnosti vozu.
Motor je nejen úspornější, ale i lehčí, což přispívá k snazší ovladatelnosti vozu. | Foto: Seat

Nový motor je sice v Ibize momentálně o deset tisíc korun dražší než stále vyráběný a dodávaný čtyřválec 1,2 TSI, avšak pokud řidič zvládne jezdit se spotřebou odpovídající té tabulkové, vrátí se mu vyšší počáteční investice již po ujetí zhruba 3300 kilometrů (při současných cenách benzinu).

V našem voze byla pohonná jednotka spojena se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.  Hustý městský provoz s množstvím semaforů a kolon a kopcovitý terén za městem směrem do vnitrozemí se samozřejmě podepsal na spotřebě (společně s naší touhou vyzkoušet dynamický projev vozu). Ta byla o zhruba litr a půl vyšší, než je 4,4 litru na100 kilometrů jako hodnota kombinované spotřeby udávaná v tabulce výrobce.

Interiér teď může vypadat opravdu přitažlivě.
Interiér teď může vypadat opravdu přitažlivě. | Foto: Seat

S námi zkoušenou motorizací lze teoreticky uhánět rychlostí až 197 kilometrů za hodinu, zrychlení na stokilometrovou rychlost má trvat 9,3 sekundy. To jsou opravdu dobré hodnoty.

Soužití řidiče i dalších členů posádky s tímto motorem bude podle naší osobní zkušenosti bezproblémové. Zejména při městské jízdě při mírném až středním zatížení je chod motoru velmi kultivovaný, téměř o sobě nedává vědět. Platí to jak o vibracích, tak i hluku. Teprve při prudším sešlápnutí plynového pedálu se k uším cestujících dostane jadrný, mírně plechový zvuk.

Změny se dotkly všech tří karosářských verzí, tedy obou hatchbacků i rodinného kombi.
Změny se dotkly všech tří karosářských verzí, tedy obou hatchbacků i rodinného kombi. | Foto: Seat

Seat ovšem Ibizu vylepšil i na dalších místech, než je pouze motor. Citelná změna je v interiéru. Na palubní desce se objevil pás měkčeného plastu, nový je středový panel s možností montáže dotykového displeje a zájemci si mohou nechat prostor kolem předních sedaček ozdobit množstvím barevných rámečků například kolem klimatizačních otvorů.

Ibiza - podobně jako její koncernoví sourozenci Polo a Fabia - nabídne i nové asistenční systémy. Například jde o multikolizní brzdu, která zabrání nekontrolovatelnému pohybu auta po prvním nárazu. Dále systém rozpoznání únavy řidiče, novinkou je i zrcadlení plochy mobilního telefonu na displeji na palubní desce. V oblasti konektivity začal Seat spolupracovat se společností Samsung.

Na českém trhu se modernizovaná Ibiza objeví na konci léta. Základní cena třídveřového hatchbacku s motorem 1,0 MPI (75 koní) je stanovena na 264 900 korun, pětidveřový model se stejnou výbavou a motorem je o deset tisíc korun dražší a vstupní cena kombi činí 291 900 korun.

Základní výbava již obsahuje klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, rádio, palubní počítač i rezervní kolo.

 

Právě se děje

Další zprávy