Barcelona - Největší evropská automobilka Volkswagen začíná montovat nový motor do svých městských automobilů. Přeplňovaný benzinový tříválec 1,0 TSI nejdříve dostávají Volkswagen Polo a Seat Ibiza. Následně se objeví například i pod kapotou Škody Fabia.
Dříve obvyklé motory s kubaturou 1,4 litru se v kategorii městských vozů během posledních deseti let zmenšily na 1,2 litru a nyní tedy nastává éra litrových turbomotorů.
Novinku jsme mohli vyzkoušet v Barceloně a jejím okolí, kde jsme ujeli přibližně stovku kilometrů v modernizovaném Seatu Ibiza.
Zbrusu nový agregát v jeho silnější verzi (nabízí se s výkonem 95 nebo 110 koňských sil) má naprosto shodný maximální výkon (81 kW - 110 koní) jako dosud používaný čtyřválcový motor 1,2 TSI, ale vyšší maximální točivý moment, a zejména citelně nižší spotřebu a emise CO2.
Na ujetí stovky kilometrů je potřeba o 0,9 litru méně než u většího motoru (nyní 4,3 litru). Vůz má rovněž o dvacet gramů nižší emise CO2 vypouštěné během kilometru jízdy (nyní 99 gramů).
Nový motor je sice v Ibize momentálně o deset tisíc korun dražší než stále vyráběný a dodávaný čtyřválec 1,2 TSI, avšak pokud řidič zvládne jezdit se spotřebou odpovídající té tabulkové, vrátí se mu vyšší počáteční investice již po ujetí zhruba 3300 kilometrů (při současných cenách benzinu).
V našem voze byla pohonná jednotka spojena se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Hustý městský provoz s množstvím semaforů a kolon a kopcovitý terén za městem směrem do vnitrozemí se samozřejmě podepsal na spotřebě (společně s naší touhou vyzkoušet dynamický projev vozu). Ta byla o zhruba litr a půl vyšší, než je 4,4 litru na100 kilometrů jako hodnota kombinované spotřeby udávaná v tabulce výrobce.
S námi zkoušenou motorizací lze teoreticky uhánět rychlostí až 197 kilometrů za hodinu, zrychlení na stokilometrovou rychlost má trvat 9,3 sekundy. To jsou opravdu dobré hodnoty.
Soužití řidiče i dalších členů posádky s tímto motorem bude podle naší osobní zkušenosti bezproblémové. Zejména při městské jízdě při mírném až středním zatížení je chod motoru velmi kultivovaný, téměř o sobě nedává vědět. Platí to jak o vibracích, tak i hluku. Teprve při prudším sešlápnutí plynového pedálu se k uším cestujících dostane jadrný, mírně plechový zvuk.
Seat ovšem Ibizu vylepšil i na dalších místech, než je pouze motor. Citelná změna je v interiéru. Na palubní desce se objevil pás měkčeného plastu, nový je středový panel s možností montáže dotykového displeje a zájemci si mohou nechat prostor kolem předních sedaček ozdobit množstvím barevných rámečků například kolem klimatizačních otvorů.
Ibiza - podobně jako její koncernoví sourozenci Polo a Fabia - nabídne i nové asistenční systémy. Například jde o multikolizní brzdu, která zabrání nekontrolovatelnému pohybu auta po prvním nárazu. Dále systém rozpoznání únavy řidiče, novinkou je i zrcadlení plochy mobilního telefonu na displeji na palubní desce. V oblasti konektivity začal Seat spolupracovat se společností Samsung.
Na českém trhu se modernizovaná Ibiza objeví na konci léta. Základní cena třídveřového hatchbacku s motorem 1,0 MPI (75 koní) je stanovena na 264 900 korun, pětidveřový model se stejnou výbavou a motorem je o deset tisíc korun dražší a vstupní cena kombi činí 291 900 korun.
Základní výbava již obsahuje klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, rádio, palubní počítač i rezervní kolo.