Nizozemci představili auto, které může jezdit zadarmo. Na silnicích bude do dvou let

Lightyear One má futuristický design, který klade důraz na aerodynamiku.
Lightyear One je prvním produktem mladé nizozemské automobilky.
Ta vznikla v roce 2016 a v současnosti má přes 100 zaměstnanců. Někteří z nich v minulosti pracovali pro Teslu nebo Ferrari.
Automobilku založili bývalí členové Solar Teamu Eindhoven, tedy studenti eindhovenské technické univerzity, kteří v letech 2013, 2015 a 2017 vyhráli soutěž solárních automobilů Bridgestone World Solar Challenge s vozy Stella a Stella Lux.
Postavit první auto se jim povedlo získáním nejrůznějších grantů a investorů. Představitelé značky uvádí, že se jim za méně než dva roky povedlo získat 20 milionů eur (kam se počítají i peníze z předobjednávek vozu).
Foto: Lightyear
Jan Matoušek Jan Matoušek
3. 7. 2019 9:35
Solární automobil byl až do této chvíle pouze snem vizionářů. Vzniklo sice několik prototypů, žádný se však ani zdaleka nepřiblížil sériové produkci. Až s nizozemským vozem Lightyear One možná přijde změna. Futuristicky tvarované auto totiž podle svých tvůrců umí dobíjet akumulátor sluneční energií a na silnicích by se mělo objevit do dvou let. Nenechte se však zmást, ačkoliv vůz umí jezdit na sluneční paprsky, stále je to primárně elektromobil, který se snadno připojí do zásuvky.

"Tento moment představuje novou éru řízení," řekl při představení automobilu One v Amsterdamu šéf automobilky Lightyear Lex Hoefsloot. A nemusel by být až tak daleko od pravdy. Zatímco elektromobily jsou dnes již poměrně rozšířenou záležitostí, automobily na solární pohon na silnicích nepotkáte.

Lightyear

Automobilku Lightyear založili v roce 2016 v Nizozemsku absolventi eindhovenské technické univerzity a zároveň bývalí členové týmu Solar Team Eindhoven. Ten v letech 2013, 2015 a 2017 vyhrál světovou soutěž solárních automobilů Bridgestone World Solar Challenge s vozy Stella a Stella Lux. V současnosti má výrobce přes 100 zaměstnanců, mezi nimiž jsou i někdejší pracovníci Tesly nebo Ferrari. Šéfem značky Lightyear je Lex Hoefsloot, výrobní závod stojí v nizozemském městě Helmond. Prostředky, za méně než dva roky vybrala značka přes 20 milionů euro, získal výrobce z grantů, od investorů i z rezervací prvního automobilu.

Nejblíže jsou tomu asi značky mající mezi příplatky solární panel na střeše. Jako například Toyota, která jej nabízí v příplatkové výbavě plug-in hybridní verze Priusu. Taková střecha prodlužuje dojezd v čistě elektrickém režimu až o pět kilometrů.

Lightyear One má solárními panely pokrytou celou karoserii - kapotu, střechu i víko kufru. Celkem jde o plochu pěti metrů čtverečních. Aby nedošlo k poškození, jsou navíc panely pokryty pevným sklem, které by mělo vydržet i procházku dospělé osoby. Výhodou panelů je, že fungují nezávisle. I když je tedy část auta ve stínu a část na slunci, umí vůz vyrábět alespoň nějaké množství elektrické energie.

"Po staletí jsme žili v souladu s přírodou. S dnešními technologiemi máme možnost toho opět dosáhnout," naráží Hoefsloot na stále více aktuální téma klimatické krize. A právě auto na solární pohon by mohlo být jedním z řešení osobní dopravy. Teoreticky by totiž takový vůz vůbec nepotřeboval připojovat do zásuvky.

Představitelé automobilky Lightyear tvrdí, že v závislosti na povětrnostních podmínkách a stylu řízení umí slunce vyrobit energii potřebnou k ujetí 20 tisíc kilometrů ročně. Jde nicméně o krajní představu, které bude těžké dosáhnout. Nizozemský výrobce totiž zároveň uvádí, že za hodinu lze ze slunce získat dojezd až 12 kilometrů.

Pokud by tedy někdo chtěl skutečně ujet 20 tisíc kilometrů jen na solární energii, musel by na slunci ročně stát celých 69 dnů. To je, třeba i vzhledem ke střídání ročních období a faktu, že slunce nesvítí celý den, nereálné.

Solární panely pokrývají pět metrů čtverečných.
Solární panely pokrývají pět metrů čtverečných. | Foto: Lightyear

Nicméně při jízdách na krátké vzdálenosti, například do práce a zpět, by vůz při tempu 12 kilometrů za hodinu teoreticky nemusel být ani zapojován do klasické elektrické sítě a vystačil by si s energií získanou ze slunce. Jinými slovy by byl provozován vlastně zadarmo.

Na delší vzdálenosti ale bude téměř jistě nutné auto dobíjet i ze sítě. Běžná domácí 230V zásuvka znamená za hodinu 35 kilometrů, rychlonabíječka o výkonu 60 kW zajistí až 507 kilometrů za hodinu.

Jak velká je baterie, představitelé automobilky neudávají. Hoefsloot však o akumulátoru hovoří jako o "relativně malém". Přesto je udávaný dojezd vozu dle metodiky WLTP 725 km. To je více než u prakticky všech současných elektromobilů. Například Tesla Model S má ve verzi s největším dojezdem deklarovaných 610 km, Nissan Leaf s největší baterií dle dat výrobce ujede 385 km. V zimě má Lightyear One ujet alespoň 400 km.

Výkon vozu automobilka rovněž nezveřejnila. Místo jednoho či dvou elektromotorů vpředu a vzadu má však One řešení se čtyřmi menšími elektromotory. Ty jsou umístěny v kolech, a to i proto, že to znamená prakticky nulové ztráty při přenosu energie z motorů ke kolům.

Jeden údaj o síle vozu však existuje. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 10 sekund, což mezi elektromobily není nijak vysoká hodnota. Hlavní výhody tohoto vozu tak budou spíše v úspornosti než dynamice.

Úspornosti a efektivitě vozu pomáhá špičková aerodynamika. Už teď má vůz koeficient odporu vzduchu cd pod hodnotou 0,20, což znamená prakticky nejmenší číslo v celém automobilovém průmyslu. Přesto technici ještě pracují na dalším snížení této hodnoty. Lightyear One tak díky tomu vypadá futuristicky - má například částečně zakrytá zadní kola či velice rychle se svažující zadní část střechy.

Kabiny má úložný prostor ve středovém tunelu.
Kabiny má úložný prostor ve středovém tunelu. | Foto: Lightyear

Interiér s minimalistickou palubní deskou je pětimístný. Při délce 5057 mm, která Lightyear One řadí někam do třídy luxusních sedanů, se pak do kufru vejde ještě 708 litrů zavazadel, po sklopení sedadel dokonce 1701 litrů. Dalších 12 litrů poskytuje středový tunel přímo ve voze. Údaje o hmotnosti zatím výrobce neuvádí, vzhledem k solárním panelům ale celková váha nejspíše nebude nízká, což má kompenzovat konstrukce z co možná nejlehčích materiálů.

Lex Hoefsloot hovoří o modelu One jako o "prvním solárním automobilu s dlouhým dojezdem". Tomu odpovídá i cena 149 tisíc eur (v přepočtu necelých 3,8 milionu korun), přičemž 119 tisíc eur je potřeba složit jako zálohu. I přesto už prvních 100 kusů vozu má svého majitele, novým zájemcům je tak k dispozici 500 automobilů. K nim se dostanou na počátku roku 2021.

Kdo nepotřebuje být mezi prvními, může se dle stránek výrobce zapsat do pořadníku na jeden z první tisícovky vyrobených kusů. Rezervační poplatek je v takovém případě 19 tisíc eur a doba dodání od poloviny roku 2021.

Rezervace do pořadníku na auta vyrobená po první tisícovce činí čtyři tisíce eur, dodávky v takovém případě začnou v roce 2022. K dispozici by měl být i pronájem za 1879 eur (asi 48 tisíc korun) měsíčně.

Lightyear však ještě před spuštěním produkce svého prvního modelu myslí do vzdálenější budoucnosti. "Další model, který máme v plánu vyvinout, dostane výrazně nižší cenovku," slíbil Hoefsloot s tím, že budoucí modely budou dostupné i přes sdílené flotily.

"Posledním krokem bude nabídnout skutečně udržitelná auta, jejichž používání bude stát méně než palivo potřebné k provozu vozu se spalovacím motorem. To se stane zlomovým bodem blízké budoucnosti, který povede ke stoprocentně udržitelnému vozovému parku, " předpověděl šéf automobilky Lightyear.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Hasiči zasahují u požáru haly u Čelákovic, vyhlásili třetí stupeň poplachu

Hasiči zasahují u požáru haly v Zápech u Prahy, vyhlásili třetí stupeň poplachu ze čtyř, v hale jsou uskladněny zřejmě autodíly, oleje a plynové lahve, hrozí zřícení konstrukce, řekla mluvčí středočeských hasičů Dagmar Zemanová.

"Požár byl hlášen před 20:00, je v plném rozsahu a hrozí pád konstrukce, na místě je 30 vozidel a 17 jednotek, vypomáhají i pražské," řekla Zemanová. Požár podle ní zřejmě způsobí velkou škodu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

"Vypil jsem příliš mnoho." Britský poslanec rezignoval poté, co sexuálně napadl dva muže

Britský konzervativec Christopher Pincher rezignoval na vládní post náměstka hlavního whipa kvůli údajnému sexuálnímu napadení dvou mužů, které údajně v opilosti osahával ve stranickém klubu v centru Londýna. Konzervativní strana jej v pátek vyloučila z poslaneckého klubu a v Dolní sněmovně bude pokračovat jako nezařazený, uvedla stanice BBC. Whip je vybraným poslancem, který dohlíží na to, aby příslušníci jeho strany hlasovali podle stranických zájmů.

Pincher ve čtvrtek napsal dopis premiérovi Borisi Johnsonovi, který v plném znění obdržel bulvární list The Sun. "Minulou noc jsem vypil příliš mnoho. Ztrapnil jsem sebe i ostatní… .Myslím, že je nyní správné, abych rezignoval na pozici náměstka hlavního whipa," napsal Pincher premiérovi.

Hlavní whip v britském parlamentu zaštiťuje celý systém dohlížení (whipování), je též členem vlády a mnohdy pravou rukou premiéra.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Česko předsednictví v Radě EU navzdory těžké době zvládne, ujistil Fiala

Premiér Petr Fiala (ODS) před večerním Koncertem pro Evropu v Litomyšli ujistil, že ČR zvládne předsednictví v Radě EU, přestože se nachází v těžké době. Česká republika bude dělat vše pro to, aby udržela jednotu EU, která se v těchto měsících ukázala její nejsilnější zbraní, uvedl Fiala. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v projevu řekla, že Česko vždy inspirovalo Evropu příběhy odvahy. Před zahájením koncertu vyskočili na pódium dva aktivisté, kteří s transparenty v rukou demonstrovali za ochranu klimatu.

Fiala ve svém proslovu pogratuloval francouzským kolegům k úspěšným šesti měsícům v čele EU. "Pevně věřím, že Česká republika naváže na francouzské úspěchy a dostojí svým závazkům ve prospěch Evropy a jejích občanů. Nacházíme se v jednom z nejtěžších období posledních desetiletí, ale jsem přesvědčen, že tak, jako jsme zvládli minulé krize, dovedeme si poradit i se současnými problémy," řekl Fiala.

S evropskými politiky v pátek Litomyšli mluvil o tom, co je třeba v nadcházejících měsících udělat, aby obyvatelé členských států žili ve větším bezpečí a byla zachována prosperita kontinentu. "A hlavně, abychom pomohli našim občanům zvládnout rostoucí ceny a zajistili dostatek energií a potravin," uvedl Fiala.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Nigérii odsoudil soud tři muže k trestu smrti ukamenováním

Islámský soud v severonigerijském státě Bauchi odsoudil tři muže k trestu smrti ukamenováním, protože se prokázala jejich homosexualita. Podle agentury Reuters to dnes oznámil náčelník náboženské policie, která muže zatkla.

Severní Nigérie je převážně muslimská. Soudy, které se řídí islámským právem šaría, státy v tomto regionu používají k trestání obyvatel za různé činy, od cizoložství až po rouhání.

Šéf náboženské policie v místní správní oblasti Ningi v Bauchi Adam Dan Kafi uvedl, že tři muži byli zatčeni 14. června a obviněni před islámským soudem. Všichni tři, včetně sedmdesátiletého muže, se podle Kafiho k činu přiznali, přestože je nezastupovali právníci. Soudce Munka'ilu Sabo je podle velitele náboženské policie ve čtvrtek odsoudil k trestu smrti, ale mají možnost se do 30 dnů odvolat.

Každý trest smrti vynesený islámskými soudy musí v Nigérii schválit guvernér státu. V Nigérii se homosexualita, stejně jako ve většině afrických zemí, považuje za nepřijatelnou. V této nejlidnatější africké zemi zároveň platí zákon, jenž umožňuje dlouhé tresty odnětí svobody pro osoby odsouzené za veřejné projevy stejnopohlavního vztahu a osoby, které uzavřou stejnopohlavní manželství.

Zdroj: ČTK
Další zprávy