Levobočci, omyly mládí i marketingu. Čtrnáct aut, která nenašla své místo na světě

Levobočci, omyly mládí i marketingu. Čtrnáct aut, která nenašla své místo na světě
Model K70 uvedl na jaře 1970 v naléhavé potřebě nahradit zastalé sedany a kombi s motorem vzadu. Zaplatil za to složitou výrobou, protože z ostatních modelů Volkswagenu a Audi sem nepasoval ani šroubek. Proto byl K70 už za tři roky nahrazen Passatem.
Japonské značky dobyly Ameriku levnými modely a v osmdesátých letech začaly bojovaly o prestiž. Zatímco Toyota uvedla samostatnou značku Lexus, Subaru v roce 1991 zkusilo štěstí luxusním kupé SVX.
Finančně strádající Alfu Romeo v roce 1986 koupil Fiat a začal prosazovat jednodušší techniku ze svých modelů. Tak v roce 1992 přišla Alfa 155 na základech tehdejšího Tipa s vlečenou zadní nápravou. Jedinou odlišností byly vlastní motory včetně šestiválců a volitelný pohon všech kol.
Těžko říci, jestli zákazníky více odrazovala samotná myšlenka přerostého hatchbacku nebo její roztodivné ztvárnění. Zázrak se nestal a zákazníci od Audi nepřeběhli. Za osm let se prodalo 52 000 vozů, tedy asi jako Mercedesu třídy E za půl roku.
Foto: Volkswagen
Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2023 6:02
Uvedení nového typu auta předcházejí stamilionové investice a nekonečné zákaznické průzkumy. Zdálo by se, že nad tak rozsáhlým procesem musejí mít výrobci dokonalou kontrolu. Přesto v historii nechybí vozy uvedené nedomyšleně, ve špatný čas nebo úplně zbytečně.

Řadu těchto premiér měly na svědomí fúze, spolupráce a přehnaná očekávání synergických efektů. Jindy šlo o špatný odhad trhu, někdy o špatné načasování. Na přelomu století, kdy globalizace značně zpřísnila podmínky přežití, se častěji objevovaly přehnané ambice přijít s úplně novým formátem auta.

Výsledkem vždy byly milionové ztráty. Následující přehled není vyčerpávající. Může však vysvětlit, proč některé modely zmizely ze silnic tak rychle.

 

Právě se děje

Další zprávy