Wolfsburg – Velká a stále rostoucí závislost české ekonomiky na automobilovém průmyslu není hrozbou, ale přináší jen samá pozitiva. Myslí si to Martin Jahn, nejvýše postavený Čech v největší evropské automobilce Volkswagen.
„Pokud ekonomika klesala, tak automobilový průmysl klesal pomaleji než průměr. Pokud rostla, tak tento sektor zase rostl rychleji. V autoprůmyslu je vyšší produktivita práce než v jiných odvětvích, zaměstnanci dostávají vyšší mzdy, firmy bez problémů odvádějí daně. Navíc se třeba také podílejí na vzdělávání. Navíc výroba aut v Česku má obrovskou tradici, není to nic, co by bylo do našeho prostředí uměle naočkováno,“ říká Jahn v rozhovoru pro Hospodářské noviny a Aktuálně.cz.
Jahn odmítá tvrzení některých kritiků, podle nichž tvoří tuzemský automobilový průmysl jen „montovny“, zatímco vývoj produktů se odehrává jinde a firmy po vyčerpání dotací z Česka odejdou. „Tyto společnosti do Česka přicházely obvykle v okamžiku, kdy končil tradiční průmysl – Poldi, ČKD a další. Byla to tedy příležitost, jak zaměstnat tisíce lidí bez práce. Také lidem se základním nebo nižším středním vzděláním musí někdo nabízet práci. Všichni přece nemají schopnosti na to, aby vymýšleli software pro Apple či Google. A takovéto v uvozovkách montovny existují samozřejmě i v bohatých západních státech, například i v Německu, a jsou tu za ně rádi,“ zdůrazňuje Jahn.
Co říká na hlasy, že by Škoda mohla vyrábět ještě lepší auta, ale vlastníci z koncernu Volkswagen jí to nedovolí? „Na všech pozicích v koncernu – tedy i ve Škodě – jsou lidé, které auta baví a chtěli by vyrábět co možná nejlepší produkty. Jenže je také jasné, že mladoboleslavská automobilka má přesně stanovenou pozici – její auta musí mít skvělý vnitřní prostor, nabízet chytrá řešení, ale současně musí být nabízena za dobrou cenu. Pokud bychom totiž třeba do superbu namontovali všechny dostupné technologie, už by poměr cena/výkon nebyl v náležitém souladu,“ vysvětluje.
Jahn odhaduje, že zhruba 90 procent rozhodnutí v tomto směru činí samo vedení v Mladé Boleslavi a jen o zbývajících 10 procentech se rozhoduje v centrále ve Wolfsburgu. „Tady je přece jen větší přehled o tom, co se chystá v jiných značkách. A někdo také musí hlídat, aby se každý produkt udržel v určitých mantinelech a nepůsobil problémy jinému koncernovému produktu,“ dodává Jahn, který ve Wolfsburgu pracuje pátým rokem a má zodpovědnost za celosvětový prodej automobilů koncernu VW firemním zákazníkům.
Celý rozhovor čtěte v dnešních Hospodářských novinách.