Hluk z dopravy patří podle organizace Transport & Environment k zásadním problémům spojeným s rostoucím množstvím vozidel na našich silnicích. Může prý způsobovat poruchy spánku a učení u dětí nebo být příčinou srdečních a cévních chorob nebo mozkové mrtvice.
Evropská unie se tedy ve svých nařízeních snaží bojovat proti nadměrnému hluku stejně jako proti emisím škodlivin a skleníkových plynů. Existují proto předepsané limity, které musí všechny nově schvalované modely splnit. V současné době platí pro nejtypičtější třídu osobních s hmotností do 2,5 tuny a výkonem do 120 kW na tunu limit 72 dB(A). Pro silnější, těžší nebo sportovní vozidla jsou omezení o něco benevolentnější.
V roce 2020 se má opatření zpřísnit, začne totiž platit sedmdesátidecibelový limit, v roce 2024 spadne omezení jen na 68 dB(A). Nutno podotknout, že ač se změny v číslech znají kosmetické, decibelová škála je logaritmická. Pokud bychom srovnali letošní hodnotu s výhledem pro rok 2024, jedná se jen o cca dvoutřetinovou hlučnost.
Měření pro schválení typu se skládá z měření hlučnosti stojícího vozidla a zkoušky zahrnující zrychlení. Výrobci tedy musí nasazovat nejrůznější tlumicí materiály, řešení snižující hluk motoru, ale také ovlivňující aerodynamický svist a hučení kol. Podle výzkumníka v oblasti akustiky Davide Caprioliho ze švýcarské společnosti Autoneum Research v současnosti jen třicet procent aut na trhu splňuje požadavky dané normou pro rok 2024.
Běžné auto dnes v Německu vydává při měření pro schválení typu hluk 70 db(A) a je tedy v limitu. Jak si ale vedou jednotlivé automobilky? Zvuk motoru nemusí být rozhodující, jak ukazuje neslavný výsledek Tesly s tichým elektromotorem.
Podívejte se do galerie, kdy chybí jen maloobjemové exkluzivní značky. Škodovka je lehce nadprůměrná a rozdíl mezi nejlepším a nejhorším je pět decibelů. Poslední Fiat je tedy v průměru 1,8krát hlučnější než nejlepší Mazda.