Kia ukázala malé SUV Stonic. Nafouklé Rio nemá s Hyundaiem Kona moc společného

Jan Matoušek Jan Matoušek
21. 6. 2017 12:09
Kia na evropském trhu vstupuje do prodejně mimořádně atraktivního segmentu malých SUV. Premiérovým modelem této velikosti je Stonic, blízký příbuzný nikoliv do stejné kategorie spadajícího Hyundaie Kona, ale hatchbacku Rio. Z něj vychází technika, design i tvarování interiéru. Jak novinka vypadá, jsme se jeli přesvědčit na prezentaci do nizozemského Amsterdamu.
Kia ukázala v Amsterdamu nové malé SUV Stonic. To vychází z Ria a nahradit by mělo podobně velké MPV Venga.
Kia ukázala v Amsterdamu nové malé SUV Stonic. To vychází z Ria a nahradit by mělo podobně velké MPV Venga. | Foto: Jan Matoušek

Segment malých SUV má podle Michaela Cola, provozního ředitele evropské divize Kia Motors, potenciál již v roce 2020 objemem prodejů překonat o třídu větší modely stejné kategorie. Jinými slovy jedno z deseti v Evropě prodaných aut bude patřit do segmentu aut jako Hyundai Kona nebo Citroën C3 Aircross. A je to samozřejmě jeden z hlavních důvodů, proč se mezi auta této velikosti rozhodla vstoupit také Kia.

Stonic již na první pohled prozrazuje, že patří k modelu Rio (jeho test čtěte zde), ačkoliv úplně stejné prvky zvenku nenajdete. Nechybí však maska ve tvaru tygřího nosu nebo do boků protažená světla vpředu i vzadu. Trochu off-roadového nádechu dodávají stříbrně lakované středy nárazníků a plastové obložení spodní části karosérie, pohon všech kol nicméně novinka nedostane. Vedle designu totiž z Ria vychází také technika, proto na rozdíl od Hyundaie Kona Stonic čtyřkolku nenabídne.

Kia u Stonicu také vsadila na individualizaci, dokonce auto v tomto oboru označuje za svého premianta. V nabídce má být kupříkladu 20 barevných kombinací exteriéru, přičemž samotná střecha může být lakována v pěti barvách.

Interiér naprosto věrně svými tvary kopíruje Rio. Dominantou je volně stojící displej multimediálního systému, který se bude zamlouvat především uživatelům chytrých telefonů. Má totiž rozhraní Apple CarPlay i Android Auto. Z konkurenta Fabie je převzato také ovládání klimatizace a několik dalších tlačítek. Jejich podsvícení je červené, intenzitu lze nastavit v poměrně širokém rozsahu. Vrchní část palubní desky tvoří tvrdý, avšak na pohled hodnotný plast. Zajímavou možností je zvolit barevné obložení středového tunelu i dalších prvků.

Prostor na zadních sedadlech zhruba odpovídá Riu. Sám za sebe si sedne i člověk měřící přes 180 centimetrů, pohodlí většího Nira nebo Sportage ale Stonic nenabídne. Nevýhodou je konstrukce předních sedadel, která vadí chodidlům zadních cestujících. Naopak na šířku je Stonic velice štědrý. Potěší zavazadelník o základním objemu 352 litrů, jeho výhodou je ale především dvojité dno. I díky němu je po sklopení dělených zadních opěradel možné vytvořit rovnou ložnou plochu.

Podívejte se, jak vypadá nová Kia Stonic naživo:

Po technické stránce Kia vyzdvihuje především moderní přeplňované motory - litrový tříválec T-GDI o výkonu 88 kW a čtyřválcovou naftovou šestnáctistovku CRDi. Tu v Riu na rozdíl od 1.0 T-GDI nenajdeme. Mimo ně ale nabídne i atmosférické benzinové motory o objemu 1.25 (62 kW) a 1.4 litru (74 kW). Vedle manuální převodovky bude možné u vybraných verzí zvolit automat, poháněna budou vždy přední kola. Bližší technické informace budou k dispozici až s oficiální premiérou na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Na český trh vstoupí Stonic v říjnu a nějakou dobu se bude prodávat po boku MPV Venga. V neupřesněném časovém horizontu jej pak v nabídce nahradí. Z bezpečnostní výbavy nebudou chybět prvky dnes nezbytné pro zisk pěti hvězdiček v nárazových testech. To znamená třeba autonomní nouzové brzdění s detekcí chodců. Dále jmenujme přednárazový systém, sledování mrtvého úhlu nebo upozornění na vyjetí z jízdního pruhu.

 

Právě se děje

Další zprávy