Němečtí experti organizace ADAC zkoumali, co se děje s osobním autem stojícím v koloně na dálnici, do kterého narazí v plné rychlosti kamion.
Výsledky crash testu ukazují jediné rozumné doporučení: nebuďte v takovém autě. Šance přežít neexistuje.
Výrobci osobních aut sice každým rokem přicházejí s novým elektronickým bezpečnostním systémem, který je schopen sám zajistit, aby auto nehavarovalo. Auta dnes dokážou i zmenšit následky nehody.
Jenže jsou situace, kdy sebelépe vybavené osobní auto a posádka v něm jsou naprosto bez šance.
Asi každému řidiči se už stalo, že musel prudce brzdit, protože auta před ním rovněž razantně zpomalila, nebo dokonce zcela zastavila. Neměla jinou možnost, protože vozovku před nimi náhle ucpala havarovaná, případně porouchaná vozidla.
Nejhorší je být mezi dvěma náklaďáky
I když se řidiči na konci kolony podaří včas, bez kolize s autem před ním, zastavit, ještě nemá vyhráno. Může se totiž stát, že za ním jedoucí řidič nezareaguje dostatečně včas a narazí do vozu před ním.
Crash test zkoumal, co se děje, pokud je tím vozem, které nestačí zabrzdit, nákladní automobil. V poměrně značné rychlosti ho experti ADACu pustili do "kolony" dvou osobních aut. Šance cestujících v osobních autech na přežití se v této situaci dramaticky snižuje.
Co dělat po dojetí na konec kolony:
- Pokud možno si nechat velkou mezeru od vozu před námi
- Aktivovat výstražná světla, případně zadní mlhové světlo
- Sledovat zpětná zrcátka
- Zůstat připoután
- Pokud to situace dovolí a jste-li stále posledním vozem v koloně, navíc na nepřehledném místě, je lepší vůz i vozovku rychle opustit
Experti ADAC nasimulovali v laboratorních podmínkách horší variantu této situace: Nechali dvě běžná osobní auta stát v minimální vzdálenosti za dalším kamionem. Do nich pak v rychlosti 70 kilometrů v hodině vjelo menší nákladní auto o hmotnosti zhruba pět a půl tuny.
Následky nárazu byly děsivé. Nákladní vůz zezadu nejprve zdeformoval záď zeleného vozu, jehož předek pak nadzdvihl celé červené auto. Obě auta pak byla doslova přilisována k rámu nákladního prostoru návěsu kamionu stojícího zcela vpředu.
Lidé v osobácích neměli šanci přežít
Prostor pro přežití cestujících v obou osobních vozech nezůstal prakticky žádný. Paradoxní přitom je, že nákladní auto po srážce vypadalo téměř netknutě.
Experti ADAC informovali, že podobný výsledek čekali. Právě při takových srážkách každý rok jen v Německu umírá 58 lidí. Od roku 2015 sice začne v Evropské unii platit povinnost výrobců vybavovat nákladní vozidla nad 3,5 tuny asistenčním brzdovým systémem, který sám o sobě dokáže nárazovou rychlost zmírnit minimálně o 10-15 kilometrů v hodině, to však je podle nich příliš pozdě.
Navíc existují již i modernější radarové a kamerové systémy, které by mohly brzdy těžkých nákladních vozů aktivovat i samočinně. Předpis nařizující jejich použití se ovšem zatím ani nepřipravuje.
Video z unikátního crash testu naleznete zde: