Renault - 1898
Renault v roce 1898 založili bratři Louis, Marcel a Fernand Renaultové (Louis se poměrně brzy stal jediným majitelem). Už ve stejném roce se ukázal také první vůz francouzské automobilky. Šlo o Voiturette Type A, který vznikl ještě před založením firmy. Šlo o projekt Louise Renaulta, s nímž vyjel ulici Lepic na vrcholu pařížského Montmartru. Tento úspěch zákazníci zaznamenali a chtěli si auto koupit, což vedlo k založení Renaultu.
Od roku 1903 si značka začala dělat i vlastní motory, o pět let později už byla největší francouzskou automobilkou. Dařilo se jí i v USA. Ikonickým předválečným modelem se stal typ AG1, který se proslavil nejen jako taxi, ale i jako vůz převážející vojáky během první světové války. Po válce se aktivity Renaultu rozšířily i na produkci zemědělských nebo průmyslových strojů, přesto klíčová zůstala produkce osobních aut.
Meziválečné období přineslo Renaultu také velkého konkurenta v podobě Citroënu, který se na nějaký čas stal největší francouzskou značkou. Po jeho bankrotu při krizi ve 30. letech se ale Renault na pozici jedničky vrátil. Pomohlo mu k tomu i rozmanité portfolio automobilů. Značka, která v roce 1924 přišla se svým ikonickým logem v podobě kosočtverce, navíc profitovala i z toho, že nevyráběla pouze osobní auta, ale i další produkty.
V lednu 1945, kdy už byl Louis Renault po smrti (zemřel ve vězení, kam jej zavřeli za kolaboraci s nacistickým Německem), došlo ke znárodnění automobilky. Stát má přitom dodnes v rukách 15 procent akcií. Ihned po konci války se do nabídky dostal model 4CV. Auto s přezdívkou želva vyvíjel Louis Renault v utajení v průběhu druhé světové války. Vůz se stal hitem a udržel se ve výrobě až do roku 1961.
Trefou do černého byl i model Dauphine, který 4CV nahradil. Podobně jako Fiat, i Renault byl úspěšný především mezi menšími a kompaktními auty. Důkazem mohou být modely jako Renault 4 či později o něco větší Renault 5. Renault 8 pro změnu pomohl v roce 1968 nastartovat rumunský automobilový průmysl, když licenci na něj získala Dacia.
Francouzi se snažili uspět rovněž na americkém trhu, kde spolupracovali s automobilkou AMC, v níž při její krizi získali téměř poloviční podíl. Výsledkem toho byla řada Renaultů upravených pro USA (například R5 se tam prodával jako Le Car), spojenectví ale fungovalo i naopak. Renault tak v Evropě propagoval Jeep Cherokee XJ. Renault ale nakonec AMC prodal koncem 80. let Chrysleru.
V 80. a 90. letech se v Evropě zrodila řada Renaultů úspěšných dodnes. Jmenujme velké MPV Espace, malé Clio, kompaktní Mégane nebo městské Twingo. V roce 1996 pak došlo k privatizaci značky, což Renaultu otevřelo dveře k tvorbě aliancí. Výsledkem bylo partnerství mezi Renaultem a Nissanem. Značka také kvůli finančním problémům prošla koncem 90. let řadou změn, za nimiž ve velkém stál její někdejší šéf Carlos Ghosn.
Dnes patří aliance Renault-Nissan-Mitsubishi k největším automobilkám na světě. Renault mimo jiné vlastní i rumunskou Dacii, ruský AvtoVAZ nebo korejský Samsung.
Důležité modely: Renault AG1, Renault 4CV, Renault Dauphine, Renault 4, Renault 16, Renault 5, Renault Clio, Renault Twingo, Renault Esapce