Juan Manuel Fangio ovládal prvopočátky šampionátu formule 1, účastnil se ho v letech 1950 až 1957, pár závodů odjel ještě v roce 1958. Ze sedmi sezon si však odnesl hned pět titulů mistra světa, za roky 1951, 1954, 1955, 1956 a 1957.
Srovnejte s Lewisem Hamiltonem a Michaelem Schumacherem, kteří pro svých sedm celkových vítězství potřebovali patnáct, respektive 19 sezon. Navíc Fangiova vítězství přicházela v době, kdy smrtelné nehody nebyly žádnou výjimkou a Argentinec závodil v otevřené helmě a brýlích.
Sám přitom začínal skromně, po skončení vojenské služby si otevřel garáž a v roce 1936 začal závodit. První velké ceny se zúčastnil v roce 1948 ve francouzské Remeši. Zmíněné tituly si připsal s Alfou Romeo, Maserati, Mercedesem a Ferrari. Na dlouhé smlouvy se tehdy nehrálo jako dnes, Fangio prostě měnil týmy podle toho, s jakým vozem cítil největší šanci na úspěch.
Přesto ho představitelé automobilek měli v úctě. Vypovídá o tom i světle modrý Mercedes 300 SL Roadster, který El Maestro, Mistr, dostal v roce 1958 od výrobce na rozloučenou za věrné služby, když svoji kariéru ve formuli 1 ve 47 letech pověsil na hřebík. Fangia ostatně s německou značkou spojoval hlubší vztah, sám v Argentině její auta prodával, a to ještě před tím, než se stal jejím továrním jezdcem.
Bylo to neobyčejné auto pro neobyčejného jezdce. Mercedes 300 SL se vyráběl od roku 1954 jako kupé s ikonickými racčími křídly, které se neotevíraly do stran, ale vzhůru. S maximální rychlostí přes 260 kilometrů za hodinu se tehdy jednalo o nejrychlejší sériové auto světa a dost možná o první "superauto" v pravém slova smyslu. Mezi tehdy prakticky nevídané věci patřil mimo jiné řadový šestiválec o výkonu 158 kilowattů, místo karburátorů využíval mechanické vstřikování paliva.
Roadster nahradil tradiční kupé ve výrobě právě v roce 1958, vydržel v ní do roku 1963. Byl o něco pomalejší, maximální rychlost byla "jen" 250 kilometrů, ale snadněji se s ním žilo, racčí dveře původního kupé měly vysoké prahy, trubkový rám roadsteru byl výrazně přepracovaný právě pro pohodlnější nástup.
Podle firmy RM Sotheby’s, která auto v aukci nabízí, se z 300 SL stalo jedno z nejoblíbenějších Fangiových aut, podle všeho s ním najel většinu ze 72 951 kilometrů, které dnes svítí na počítadle. A podle stavu to nebyly lehké kilometry, barvou prosvítá rez, krémová kůže na sedadlech je popraskaná, palubní deska odřená v místě, kde se jí dotýkalo levé koleno závodníka, který si v mládí jako fotbalista vysloužil přezdívku Křivá noha.
Na autě má být takřka vše původní, souhlasí sériová čísla a odkazem na slavného majitele je i unikátní hlavice řadicí páky, kterou si nechal El Maestro nainstalovat. V roce 1963 poslal do Německa mechanika, aby se naučil na unikátním supersportu pracovat.
Mercedes byl Fangiovým souputníkem v dobách, kdy ho jeho ambasadorská role pro Mercedes nutila cestovat po Evropě a v roce 1960 si ho bývalý závodník přivezl do Argentiny. Aby se prý vyhnul placení vysokých cel za dovoz auta z Evropy, nahlásil ho jako trofej.
V Argentině pak s 300 SL jezdil takřka další dvě desetiletí, jeho role zde byla podobná, stal se ambasadorem značky v Jižní Americe, v roce 1974 pak i prezidentem Mercedesu v Argentině. Když se v roce 1978 Argentinka Silvana Suárezová stala Miss World, v oslavném průvodu jela s Fangiem v kabině jeho "eselka". Stárnoucí Fangio Mercedes odložil až v roce 1986, kdy se auto stalo součástí expozice v jeho muzeu v domě v rodném Balcarce. Závodník zemřel v 84 letech v roce 1995.
Slavný Mercedes nabídne aukční síň RM Sotheby’s od 21. do 25. března tohoto roku v dražbě ve švýcarském horském středisku St. Moritz. Odhadovaná cena je na vyžádání. Ten, kdo vyhraje, se stane druhým majitelem 300 SL právě po rodině Juana Manuela Fangia.