Zlaté německé ručičky? V USA hlásí víc stížností na prémiové značky

Zlaté německé ručičky? V USA hlásí víc stížností na prémiové značky
Na korejská auta si Američani moc nestěžují. Hyundai skončil na třetím místě mezi nejlepšími.
Hned za ním se umístila Kia.
Nejlépe hodnocené auto z Evropy je Porsche.
Nad průměrem je také Mini, které patří pod BMW.
Foto: Ram
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
5. 7. 2024 6:00
Stížností Američanů na nová auta rok od roku přibývá, zjistila analytická společnost J.D. Power. Ještě pozoruhodnější je fakt, že nárůst se týká hlavně aut z Evropy, především pak prémiových německých značek. Vyloženě špatně si však vedou v USA hlavně elektromobily.

Už čtyřicet let sbírá analytická společnost J.D. Power ohlasy zákazníků na nově zakoupená auta, aby podle frekvence stížností zjistila, jak je na tom ta která značka s kvalitou.

Vzorek respondentů je přitom dostatečně reprezentativní, skládá se ze 100 tisíc majitelů nových aut, přičemž dotaz na spokojenost s vozem se týká prvních 90 dnů jeho užívání. Čím víc stížností na vozy konkrétní značky tazatelé zaznamenají, tím hlouběji se automobilka v žebříčku propadne.

Vůbec nejlépe si u amerických zákazníků letos vede americký výrobce pick-upů a lehkých užitkových vozidel Ram, který patří do skupiny Stellantis. U této značky zaznamenal výzkum 149 stížností na 100 vozů, přičemž celkový průměr činí 195 stížností.

Pozoruhodná je však hlavně skutečnost, že z evropských značek se nad průměr žebříčku dostaly jen značky Porsche, Mini a Jaguar: BMW a Mercedes-Benz skončily pár míst pod průměrem, ještě hlouběji pak Alfa Romeo, Volkswagen, Audi a Volvo, na které se ve výzkumu objevilo 242 stížností na 100 aut.

Zcela na konci žebříčku je pak švédská značka elektrických vozů Polestar, která patří pod Volvo, a to s výrazným odstupem 316 stížností. O moc lépe si nevedla ani americká Tesla, která v hodnocení skončila třetí od konce s 266 stížnostmi.

Počet reklamací nových aut jejich americkými uživateli se letos zvýšil, loni činil průměr 192 reklamací na 100 aut. Výrazně více problémů přitom hlásili majitelé BMW, Mercedesu, Volkswagenu a Audi. Zvýšil se i počet stížností na Teslu.

Foto: Aktuálně.cz

Vůbec poprvé se ve studii objevila data ze skutečných událostí, které zákazníci nahlásili v rámci reklamace přímo výrobci. Ukázalo se tak například, že elektromobily a plug-in hybridy musely do servisu jezdit třikrát častěji než vozy se spalovacími motory.

Auta jezdící na benzin či naftu měla podle studie v průměru 180 problémů na sto vozidel, zatímco elektrická se potýkala s 266 stížnostmi.

Nejčastěji američtí majitelé nových aut hořekovali nad "nepřesnými, nesprávnými nebo neopodstatněnými" upozorněními jízdních asistentů, dále pak nad problémy s konektivitou u Android Auto a Apple CarPlay. Další v pořadí je "nepříjemný zápach z topného, ventilačního a klimatizačního okruhu" a dále pak chemický zápach v interiéru.

To je podle Franka Hanleyho ze společnosti J.D. Power zajímavý problém: "Američtí zákazníci obvykle milují vůni nového auta. Dokonce si často kupují osvěžovače vzduchu, které voní jako nové auto. Takže stížnosti na velmi silný chemický zápach považuji za zvláštní," komentoval pro oborový portál Automotive News letošní "novinku" Hanley.

 

Právě se děje

Další zprávy