Výrazným faktorem, který ovlivňuje náklady na provoz vozu, je částka, za kterou se ho podaří po odsloužených letech a kilometrech prodat. Proto podnikatelé i soukromníci hledají možnost, jak se auta zbavit co nejvýhodněji. Tedy samozřejmě získat za něj co nejvyšší částku, ale zároveň také řešit co nejmenší administrativní zátěž. S tím vším mohou pomoci profesionální aukční společnosti, které dnes působí téměř výhradně na internetu.
Prodej vozidel přes aukční portály ale není pro každého. Logicky jsou z něj vyřazeny společnosti, které využívají vozy na operativní leasing. Po uplynutí doby pronájmu služebního auta se totiž leasingové firmy samy postarají o prodej ojetiny. A pokud právě nevyužívají smluvní autobazar nebo svou vlastní prodejní síť, i ony se zaměřují na prodej přes aukce. Prodat auto pomocí aukce může i soukromá osoba. Firmy ale převládají, v současnosti tvoří 90 procent prodávajících.
Jen vybrat správnou
Než přistoupíte k prodeji svých vozů přes virtuální aukční síně, je důležité vybrat tu správnou. Na českém internetu působí několik takových společností. Mezi největší hráče patří například portály TotalCar, AUTOauction Group nebo AUTOonline. Některé aukce jsou uzavřené nebo omezené, například minimálním množstvím prodávaných vozů. To proto, aby byly výhodné pro prodávajícího, který se naráz může zbavit větší flotily aut. Ale i pro kupujícího, který může využít nižší nákupní ceny při koupi většího počtu vozidel. Pro prodej jednotlivých vozů se tedy někdy nehodí. Aukční portály by ale vždy měly nabízet kompletní právní servis, aby byla administrativní zátěž pro prodávající co nejmenší. Vodítkem jsou také dobré reference a spolupráce s významnými společnostmi, ať už leasingovými, nebo těmi, které zjevně využívají velký autopark.
Část břemene při prodeji ale vždy leží na prodávajícím – je to upřímnost. „Základním pilířem úspěšné aukce je vozidlo nafotit a objektivně popsat jeho technické parametry, výbavu a aktuální technický stav včetně poškození nebo nadměrného opotřebení. Je nutné brát v potaz fakt, že zájemce draží vybrané auto jen na základě informací, které mu prodávající poskytne. Tedy pouze na základě popisu, fotografií a dodaných elektronických příloh, což je například technický průkaz nebo servisní knížka,“ říká Stanislav Zelenka, ředitel aukční společnosti AUTOauction Group. Na základě informací poskytnutých prodávajícím se totiž určuje vyvolávací cena.
„Aukční síň obvykle spočítá, jestli je klientem požadovaná částka reálná. To udělá na základě analýzy trhu. Cenu lze logicky přizpůsobit podle toho, co je prioritou prodávajícího. Pokud by například chtěl auto prodat co nejrychleji, pak se cena sníží,“ říká šéfredaktor odborného magazínu Flotila Michal Žďárský. Jakmile se aukční portál dohodne na požadované částce s prodávajícím, údaje zveřejní. Pak jsou elektronicky obesláni všichni dražitelé s termínem konání aukce a přehledem dražených vozidel.
„Pokud chce provozovatel elektronické aukce předcházet případným komplikacím při samotné realizaci prodeje, musí vždy popis vozidla v aukci korespondovat se skutečným stavem a obsahovat veškeré detaily,“ připomíná Zelenka.
Jak uspět
Úspěch při prodeji zajistí několik hlavních faktorů. Kromě dostatečné dokumentace, správné ceny, s jejímž nastavením pomůže aukční síň, jde také o oslovení co nejširšího množství potenciálních kupujících. „Výhodou prodeje pomocí internetové aukce je, že není omezena místně. Na auto mohou přihazovat zájemci z celého Česka a někdy také ze zahraničí, ačkoliv se vůz fyzicky nachází třeba v Praze. U prodeje přes běžný autobazar se totiž někdy může stát, že výtěžek z prodaného vozu bude nízký už jen proto, že je daná lokalita určitým modelem přesycena. To u aukce nehrozí,“ říká automobilový poradce Jan Kos, který se specializuje na trh s ojetými auty.
Vybrané aukční portály pro prodej vozů
TotalCar
www.totalcar.cz
AUTOauction Group
www.autoauction.cz
AUTOonline
www.autoonline.cz
„Kupující ani prodávající nemusí v rámci aukce nikam jezdit. Tuto výhodu tak ocení všechny strany,“ dodává Zelenka z AUTOauction Group.
Aukce obvykle může zabrat několik dní, průměrně okolo tří až čtyř. V tu dobu dražitelé přihazují a jsou zároveň elektronicky informováni o příhozech svých soupeřů. Po skončení aukce by měl portál prodávajícímu zpracovat podrobný report, ve kterém uvede částky a časy všech příhozů a samozřejmě výherce. Následně by měl být dostupný také takzvaný poaukční servis. Zjednodušeně jde o vyřízení veškeré právní dokumentace k vozidlu, o které se postará aukční společnost. Samozřejmostí by měl být individuální přístup.
„Technickou obhlídku vozidel může zajistit provozovatel aukce nebo po dohodě při dodržení přesné struktury dodání podkladů sám klient. O spolupráci je možné také požádat nezávislou specializovanou firmu, která vozidla prohlédne a potřebná data odborně zpracuje,“ popisuje Stanislav Zelenka.
Na aukční síni přitom je, aby garantovala, že vítěz svou nabídku dodrží a za vydražené vozidlo opravdu zaplatí tak, aby prodávající mohl auto co nejdříve vyřadit z majetku firmy, a tím se také vyhnout dalším nákladům. Jde například o platbu povinného ručení, silniční daně nebo případného havarijního pojištění.
Výhody převažují hlavně pro firmy
Prodej vozidel přes virtuální aukční síně tak přináší řadu výhod, včetně jednoduché daňové administrace a kontroly. V rámci auditu je totiž možné velmi snadno prokázat, že vozidlo bylo nabídnuto větší skupině potenciálních zájemců. Dosaženou prodejní cenu je možné podložit aukčním protokolem, ze kterého je patrné, kolik bylo podáno nabídek a že bylo skutečně auto prodáno zájemci, který nabídl nejvyšší cenu.
To je výhoda pro velké společnosti nebo i pro menší firmy, které obchodují se státem. Prodávané auto navíc nestojí bezprizorně v autobazaru, ale prodávající ho může běžně využívat až do doby, než se opravdu prodá. Tím se firma snadno vyhne výpadku služebního vozu.
„V průběhu tří let jsme realizovali asi pět tisíc elektronických aukcí a tento způsob prodeje se těší velké oblibě. Naši klienti tak mají možnost nabídnout svoje firemní vozidla k odkupu více než šesti stovkám obchodních partnerů. Oproti tradičnímu systému prodeje, kdy je vozidlo nabídnuto pouze několika lokálním zájemcům, se nám daří navyšovat prodejní cenu o pět až 30 procent v závislosti na kategorii auta,“ zmiňuje Zelenka z AUTOauction Group. Jeho firma navíc garantuje, že pokud je aukce pro klienta neúspěšná, je služba bezplatná. Na aukční portály by měly ale zaostřit i ty společnosti, které se aut nechtějí zbavovat, ale naopak hodlají vozy nakupovat. Mají totiž velkou šanci, že se dostanou k bezproblémovým kusům. Už jen proto, že častými prodejci jsou na takových webech leasingové společnosti.
„Pořízení vozu, který prodává poskytovatel po skončení operativního leasingu, by mělo být méně problematické než výběr neznámého kusu v běžném bazaru. O auto totiž bývá dobře postaráno, třeba pokud jde o pravidelný servis a údržbu. Leasingové společnosti také omezují nájezd kilometrů, což ještě zvyšuje atraktivitu takového auta,“ dodává poradce Kos. Zároveň ale upozorňuje, že ne vždy je auto ve stavu odpovídajícím najetým kilometrům. Firemní řidiči se totiž podle něj občas nemusí k vozu chovat odpovědně.
„Mezi zásadní výhody vozidel prodávaných po operativním leasingu patří samozřejmě také jasný původ a nestočené kilometry. To je v Česku zatím stále bohužel poměrně důležitá garance, na kterou se mnohdy u běžných prodejů prostě nelze spolehnout,“ doplňuje Žďárský z magazínu Flotila. V nevýhodě by ale mohli být soukromí zájemci. Zatímco prodej aut je pro ně bezproblémový, řada firem nabízejících auto přes aukce chce prodávat jiným firmám. Právní vztah je pro ně totiž jednodušší.