Lidé i firmy nakupují ojetá auta jinak, hlásí bazary. Před hotovostí dávají přednost splátkám

Ondřej Běhal, Jiří Kaloč
19. 2. 2016 13:16
Polovinu aut z bazarů lidé neplatí "na dřevo", ale na splátky. Čím dál více se u obchodu s ojetinami prosazují nové trendy přicházející z trhu s novými vozy. Zákazníci nechtějí platit najednou velkou částku, ale raději si mobilitu financují stejně jako třeba služby telefonních operátorů v měsíčních splátkách. Podobně se chovají i firmy.
Foto: Radek Pecák

Při pořizování nových aut se čím dál více prosazuje takzvaný operativní leasing. Ten spočívá v tom, že zákazník auto nevlastní, ale platí měsíční splátky za jeho užívání. Nestará se o servis, na druhou stranu má omezení ohledně počtu najetých kilometrů za rok. Autobazary zatím operativní leasing nenabízejí, ale některé jejich nové spotřebitelské úvěry mají jeho rysy.

Například bazar Auto ESA nabízí novinku pod označením Operativní financování. Ta spočívá v tom, že si klient auto pořídí s nulovou akontací, tedy platbou předem, a platí pouze měsíční splátky. Na rozdíl od operativního leasingu je auto jeho majetkem (byť velký techničák zůstává v depositu u finančního ústavu), na který si vzal úvěr. Na konci splátkového období si může vůz doplatit, nebo jej za předem stanovených podmínek vrátí bazaru.

"Věříme, že tento produkt osloví především ty zákazníky, kteří chtějí naspořené finanční prostředky využít na něco jiného než na nákup vozu, a přesto si chtějí vůz pořídit," říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

Polovinu všech aut prodává na splátky největší český autobazar AAA Auto. Průměrná výše úvěru stoupla v loňském roce o 4,5 procenta na 135 600 korun. Zákazníci, kteří kupují auto na úvěr, hradí z vlastních peněz při pořízení auta v průměru 26 procent ceny. Vzhledem k průměrné ceně prodaného vozu 180 tisíc korun jde přibližně o 47 tisíc korun.

"V nadsázce je možné říct, že lidé neshánějí konkrétní auto, ale spíše splátku, která jim vyhovuje, a výši úvěru, kterou jim banka odsouhlasí. Teprve potom se k nabídce páruje auto, které se dá na úvěr s konkrétní splátkou pořídit," uvedla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. 

Přes polovinu zájemců o auto z "áček" si bere splátky ve výši 1500 až 3000 korun. Zhruba deset procent měsíčně odvádí 300 až 500 korun.

Nejen pořízení nového automobilu je dnes z velké většiny záležitostí firem, také do ojetých automobilů firmy a živnostníci investují o 40 procent více financí než soukromníci. Firemní zákazníci autobazarů jsou navíc ochotni zaplatit za ojetý automobil v průměru o 70 tisíc korun více než ten, kdo si jej kupuje pro soukromé účely. Není divu, že autobazary chystají i pro firemní zákazníky nové speciální programy.

Z výše zmíněných statistik, které vypracovala firma Profit booster, vychází nová prodejní strategie AAA Auto pro podnikatele. Chystané spuštění úvěrového produktu značky Mototechna s názvem Bumerang umožňuje pořízení vozu na úvěr s garantovanou výkupní cenou, popřípadě jeho zakoupení s doplatkem po skončení smlouvy, nebo výměnu za jiný. Jde tedy o podobný produkt jako Operativní financování pro soukromníky u Auto ESA.

Firemní zákazník má ale možnost vytvořit si za těchto podmínek i rozsáhlejší vozový park. „Na našem webu, který měsíčně navštěvuje přes milion lidí, nabídneme specializované stránky pro podnikatele s možností on-line objednávek. Podnikatelům tak umožníme nákup kombinovaných balíčků osobních i pracovních vozů a unikátní možnost poskládat si svůj firemní fleet z libovolného počtu kusů i značek automobilů, stejně jako kombinaci nových a ojetých vozů dle potřeb podnikatelů,“ tvrdí Karolína Topolová.

Délka trvání úvěru Bumerang by měla být 1-4 roky. Na financování produktu se bude podílet tradiční partner AAA Auto, nebankovní společnost Essox, která se zabývá právě úvěry a leasingem. 

Vedle nového financování bude zákazníkům z řad OSVČ a menších firem k dispozici i nový specializovaný VIP program, jehož součástí bude individuální přístup ke každému zákazníkovi, specializovaný tým obchodníků a call centrum. Cílem je rozšíření služeb pro firemní zákazníky na bázi dlouhodobé spolupráce s klienty a balíčky šité podnikatelům na míru. Třicet obchodních zástupců operujících po celé ČR má zajistit ocenění a odkup vozů na adrese dané společnosti, společnostem s požadavkem na větší počet vozů bude možné tento servis poskytnout také při prodeji. 

Typickým zákazníkem AAA auto z řad OSVČ nebo menší firmy je ženatý muž středního věku, který nejčastěji nakupuje vůz s karoserií kombi, MPV popřípadě SUV. Průměrné stáří takového vozu je 5 let a cena se pohybuje v průměru okolo 250 000 Kč. 

 

Právě se děje

Další zprávy