Inspekce zase našla špatné palivo. Co se může stát mému autu?

Martin Frei Martin Frei
19. 10. 2023 6:25
Česká obchodní inspekce nedávno zveřejnila další seznam pokutovaných čerpacích stanic a motoristickou obcí se rozezněla logická otázka. Jaké následky může mít špatné palivo? Ublíží motoru? A poznám ho vůbec? Hledáme odpovědi pro všechny vady paliva, které byly pokutovány za poslední rok.
Foto: iStock

Na začátek jedna dobrá zpráva: kvalita paliva v Česku je velmi dobrá. Z dvou a půl tisíců vzorků, které Česká obchodní inspekce (ČOI) odebrala v loňském roce, bylo závadných 0,7 procenta.

Povzbudivé na tom je, že tím pádem patříme v Evropě k nadprůměru. V celé unii podíl nevyhovujících vzorků přesahuje jedno procento. Zejména úlevné zjištění to je proti minulosti, kdy kontroly například v roce 2010 zajistily skoro osm procent vadných vzorků.

Nyní zpráva špatná. Nekvalitní palivo bez chemických analýz skoro nikdy nepoznáte. Některé vlastnosti se projeví až po delší době a ze zhoršeného chodu motoru nelze usuzovat na nic konkrétního. Spolehlivou prevencí jsou tedy jen kvalitní čerpací stanice, což jsou nejčastěji ty drahé, značkové.

Od října 2022 do října 2023 udělila inspekce šestnáct pokut. Sedm z nich za příliš nízký bod vzplanutí u nafty. Příčinou je naředění benzinem, nejčastěji v cisterně dopravce.

Objemově jde o malý podíl, technicky však má jasný negativní vliv. Součásti vstřikovacího systému pracují s tlakem až 2000 atmosfér a jejich kovové povrchy potřebují mazat. Takzvaná mazivost nafty je zásadní pro dlouhodobou životnost vysokotlakého čerpadla i vstřikovačů. A každá kapka benzinu ji snižuje, jelikož benzin odmašťuje.

Dvě pokuty padly za příliš vysoký konec destilace u benzinu. Jde o důsledek opačného zanedbání při dopravě paliva, pronikla do něj nafta. Je hustší, odpařuje se pomaleji a při vyšší teplotě.

V praxi to má dva vážné efekty. Z nafty, která se nedokáže odpařit a vznítit, se část sráží na stěnách válce, kde ředí olej a zhoršuje mazání celého motoru. Větší část je spalinami vynesena do výfuku a prudce se vznítí na povrchu katalyzátoru, což ho může poškodit.

Tři pokuty byly uděleny za příliš vysoký tlak par u benzinu. Jde nejčastěji o takzvaný zimní benzin, který se odpařuje snáz, což při nízkých teplotách zlepšuje startovatelnost. V létě se odpařuje už moc rychle. Vadit to však může jen starším motorům s karburátorem, které následkem toho špatně startují za tepla.

Další dva prohřešky se týkaly oxidační stability u nafty. Ve skutečnosti nejde o nestabilitu samotné minerální nafty, ale povinně přimíchávané biosložky. V nádržích je vystavena styku s kyslíkem, což způsobuje její degradaci.

Tato závada může zcela ochromit provozuschopnost vozidla. Estery řepkového oleje po delší oxidaci tvoří lepkavý šlem, který ucpe vstřikovací systém. Vstřikovače a čerpadlo se mohou poškodit, čištění systému včetně nádrže je pracné. Skladovatelnost nafty podle normy dosahuje tři měsíce. V pokutovaných případech už zřejmě byla biosložka v nestabilní fázi.

Kvalita zakolísala také u LPG, kde byl ve dvou případech naměřen příliš vysoký obsah síry. Zde musí jít o důsledek nekázně přímo při výrobě. Směs propanu a butanu vzniká částečně jako druhotný produkt těžby a zpracování zemního plynu, který síru obsahuje musí od ní být očištěn.

Motoru síra jednoznačně škodí. Ze spalin v klikové skříni se dostává do oleje, kde s vysráženou vodní párou tvoří kyselinu sírovou. Zrychluje degradaci oleje a působí korozivně na vnitřnosti motoru.

V jednom případě byla pokuta pouze potvrzena po dvouletém sporu. Šlo ovšem o nebezpečný defekt, kdy byla v naftě naměřena nepřípustná koncentrace nerozpustných pevných úsad. Pokud nečistoty proniknou na jemné povrchy vysokotlaké vstřikovací soustavy, mohou ji rychle poškodit.

Motoristy z větších měst může uklidnit pohled na názvy a adresy potrestaných čerpacích stanic. Téměř vždycky jde o malé, neznačkové pumpy na vesnicích. Stále platí, že značkové sítě nabízejí za vyšší cenu také vyšší jistotu kvality.

Mimo jiné proto, že si kromě kontrol ČOI platí vlastní kontrolní systém Pečeť kvality. Laboratorní zkoušky zde zajišťuje certifikační firma SGS.

Škarohlídi mohou poukázat na paradox, že nejvyšší pokutu v letošním roce - dva miliony korun - dostal Globus v Brně za oxidačně nestabilní naftu. Tedy tu, co tvoří majonézu, když ji včas nevyjedete. A Globus přitom patří do programu Pečeť kvality.

Jenže stejně důležité jako samotný nález je to, co se stalo po jeho oznámení. Globus zastavil prodej, vyčistil nádrže a zavezl naftu vyhovující. Což nejde srovnávat se soukromými stanicemi ve dvorech zemědělských podniků, kde se ještě v srpnu prodává zimní benzin.

 

Právě se děje

Další zprávy