Před 135 lety se poprvé objevilo na světě něco, čemu se o něco později začalo říkat řidičský průkaz. Z papírové "knížky" v pevných deskách se časem stala malá plastová kartička, dostat se k oprávnění ale nebylo vždycky snadné. Připomeňte si, jak se vyvíjela podoba řidičáků v Československu od začátku 20. století až dodnes.
Pravidla hry se pomalu začala měnit až na začátku 20. století. 29. září 1903 totiž Prusko jako první země na světě zavedlo něco jako testy způsobilosti - řidič musel být schopen prokázat ani ne tak své řidičské schopnosti, ale znalosti, jak opravit rozbité vozidlo a dostat jej zpátky na silnice. Následovaly i další země, ve Spojeném království byla nutnost mít povolení k řízení vozidla zavedena v 1. ledna 1904, ačkoliv nešlo o zkoušky v dnešním slova smyslu. Řidiči však muselo být více než 17 let a musel být schopný prokázat, že své auto zaregistroval u příslušného úřadu. Dodejme, že povinné zkoušky před udělením řidičského oprávnění Britové zavedli v roce 1934.
To Němci ke zkouškám z řízení a znalosti motorového vozidla přistoupili už v roce 1910, Francie pak celostátně počátkem 20. let. Postupně se zkoušky začaly objevovat i v dalších zemích, třeba v USA je zavedli v roce 1910 po řadě dopravních nehod se smrtelnými následky. Začalo to ve státě New York pro profesionální řidiče, o tři roky později se zkoušky staly povinné pro všechny řidiče poprvé ve státe New Jersey. Jak vypadal profesionální americký řidičský průkaz v roce 1910, vidíte na obrázku.
Jakkoliv se povinné zkoušky z řízení automobilu rychle rozšiřovaly napříč světem, ne všude je museli řidiči skládat. Třeba v Belgii nebylo až do roku 1977 potřeba k získání řidičského průkazu složení žádné zkoušky.