Vizionář, který se nebál propadáků. Octavia a další ikonická auta Ferdinanda Piëcha

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 8. 2019 6:02
V 82 letech o víkendu náhle zemřela jedna z největších postav světového automobilového průmyslu. Ferdinand Piëch zachránil Audi, udělal z Volkswagenu jednu z největších a nejdůležitějších automobilek světa a jeho přičiněním vznikla řada ikonických modelů – třebaže ne všechny byly ekonomicky úspěšné. Připomeňte si ta nejvýznamnější auta spojená s jeho příběhem v galerii.

VW XL1 a Piëch jako milovník extrémů

Ferdinanda Piëcha však zajímal i opačný konec nabídky. V roce 2002 tak sám představil koncept litrového vozu. V překladu tedy auta se spotřebou pod jeden litr paliva na 100 km. Klíčem k tomu byla aerodynamika, designově nepříliš povedená karoserie tak měla koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,159. Běžná je přitom spíše zhruba dvojnásobná hodnota. Dále bylo auto malé, lehké a s 6,3 kW i málo výkonné. Spotřebovalo ale 0,99 l / 100 km.

Koncept však do výroby nikdy nezamířil, ačkoliv se v sériové výrobě objevily alespoň verze zmíněného Audi A2 nebo Volkswagenu Lupo se spotřebou 3 l / 100 km. Znovu se pak sen o litrové spotřebě dostal na scénu v roce 2009 s konceptem 1L, který se postupně vyvinul v model XL1, který zamířil roku 2013 do sériové výroby. Plug-in hybridní model s naftovým agregátem dosahoval spotřeby 0,9 l / 100 km a opět byl spíše ukázkou toho, co umí Volkswagen vyrobit. Celá produkce byla ostatně limitovaná na 250 kusů, přičemž cena kolem tří milionů odpovídala použitým materiálům i technologiím.

 

Právě se děje

Další zprávy