Konec lakování škodovek v Německu. V nové lakovně v Boleslavi používají pštrosí pera

Foto: Škoda Auto
Martin Frei Martin Frei
27. 8. 2019 6:04
Škodovka chrlí auta tak rychle, že je nestíhá lakovat. V poslední době už některé série musely „na barvu“ vlakem do Německa a na finální montáž se vracely zase domů. Takovým kotrmelcům je konec, v boleslavském areálu vyrostla už druhá lakovna. Vysoká třípatrová hala oblékne 700 karoserií denně do 18 odstínů, spotřebuje přitom minimum elektřiny a vody.

Závod v Mladé Boleslavi opouští denně 2300 aut a každé z nich stráví skoro hodinu v lakovně. Původní zařízení takový nával nestíhalo, a tak si občas muselo ulevit dělbou práce. Zatímco Octavie, Rapidy nebo Karoqy dostávaly vždy nátěr z vlastních zdrojů, některé Fabie musely putovat do 700 km vzdáleného Osnabrücku a zpátky. Loni jich takhle pendlovalo 60 000, skoro třetina produkce.

Foto: Škoda Auto

Stávající lakovnu už jednoduše rozšířit nešlo, a tak před dvěma lety přijely bagry, aby se zakously se do jednoho z posledních volných místeček našlapaného výrobního areálu. Právě omezený prostor vysvětluje neobvyklou třípatrovou stavbu, v níž se karoserie vozí nahoru a dolů výtahem.

V nižších poschodích probíhají operace, při nichž se celé karoserie koupají v bazénu. Jde o fosfátování a kataforézu, vytvářející na plechu karoserie nejzákladnější protikorozní povlak. Nová boleslavská lakovna umí auta v lázni i otáčet, díky čemuž aktivní sloučeniny zatečou do všech skrytých koutů a dutin.

Následuje nanášení takzvaného plniče, který zahlazuje nerovnosti povrchu. Když karoserie vyjede výtahem do nejvyššího patra, čeká ji vlastní barevný lak a nakonec ještě bezbarvá vrstva, která vaše auto chrání před drobným mechanickým poškozením a ultrafialovým zářením.

Před nanášením povrchových vrstev je nutné karoserii zbavit všech nečistot a prachu. K tomu slouží speciální kartáče z peří pštrosa emu. Žádný syntetický materiál se dosud nevyrovná jeho antistatickým vlastnostem.

Jednotlivé vrstvy laku se musejí důkladně vyhřát při teplotách kolem 170 °C. A tady přichází první velká finta nové lakovny. Zatímco dříve sušení probíhalo v rovnoměrně vytápěné komoře, tady horký vzduch proudí z trysek k přesně určeným místům karoserie.

Foto: Škoda Auto

Spotřeba tepla díky tomu klesla o 20 %, přitom je zajištěno vyrovnání teplotních rozdílů mezi tlustšími a tenčími plechy. V tom zároveň tkví druhý unikát nové linky: v budoucnu dokáže lakovat i elektromobily. Právě ty mají složitější strukturu podlahy s elementy různé tloušťky. Jde totiž o deformační zónu, při nehodě musí chránit baterii.

Laky se nanášejí elektrostaticky. Kapičky barvy jsou nabité elektrickým nábojem a uzemněná karoserie je přitahuje. Díky tomu se tvoří vysoce rovnoměrný povlak, zároveň jen minimum laku přijde nazmar.

Jisté množství ale i tak uteče, a tady nová lakovna opět šetří. Zatímco dříve se zbytky laku splachovaly vodou a ta se musela chemicky čistit, tady proudící vzduch unáší kapky do filtru s jemně rozemletým vápencem.

Na jeho zrnka se částice laku zachytávají, a když je filtr plný, předá lakovna vápenec blízké elektrárně, která ho použije k odsíření zplodin. Nic tedy nepřijde nazmar, navíc suché čištění ušetří na každém autě dva kilogramy rozpouštědel.

Z nové haly vyjíždějí modely Karoq, Kamiq a Scala v 18 odstínech barev včetně metalických. Roboti dokážou nastříkat i módní dvoubarevné kombinace s odlišnou střechou a sloupky.

Díky snížení spotřeby vody i energie patří nová lakovna Škody k nejekologičtějším závodům svého druhu v Evropě a zapadá do firemního konceptu Green Future. Zaměstná také 650 lidí a její vybudování stálo 5,5 miliardy korun.

Můj stroj - Lakovna | Video: Škoda
 

Právě se děje

před 20 minutami

Stav šéfa KSČM Filipa se po středečním infarktu zlepšuje, nemocnici by mohl opustit v pátek

Stav šéfa KSČM Filipa se po středečním infarktu a následném kardiologickém zákroku zlepšuje. Všeobecnou fakultní nemocnici na pražském Karlově náměstí ale ve čtvrtek ještě neopustí. Pro ČTK to řekla mluvčí nemocnice Marie Heřmánková.

Pokud se nic nezmění, mohl by podle Heřmánkové Filip hospitalizaci ukončit v pátek. Lékaři Filipův infarkt zachytili v časném stadiu. Ve středu uvedli, že to dává pacientovi naději na časné propuštění do domácí péče. Pětašedesátiletý Filip hned ve středu po zprůchodnění cév avizoval, že v pátek bude zpět v práci. Podle jeho spolupracovníků šlo spíš o jeho přání.

Zdroj: ČTK
Další zprávy