Konec lakování škodovek v Německu. V nové lakovně v Boleslavi používají pštrosí pera

Konec lakování škodovek v Německu. V nové lakovně v Boleslavi používají pštrosí pera
Ponořování karoserie do lázně kataforézy
Roboti s rozstřikovacími pistolemi se natáčejí v sedmi osách.
Pro nástřik vnitřních částí si roboti sami otevírají dveře a kapotu.
Nanášení hlavních ochranných housenek PVC přes svary zajišťují také roboti.
Foto: Škoda Auto
Martin Frei Martin Frei
27. 8. 2019 6:04
Škodovka chrlí auta tak rychle, že je nestíhá lakovat. V poslední době už některé série musely „na barvu“ vlakem do Německa a na finální montáž se vracely zase domů. Takovým kotrmelcům je konec, v boleslavském areálu vyrostla už druhá lakovna. Vysoká třípatrová hala oblékne 700 karoserií denně do 18 odstínů, spotřebuje přitom minimum elektřiny a vody.

Závod v Mladé Boleslavi opouští denně 2300 aut a každé z nich stráví skoro hodinu v lakovně. Původní zařízení takový nával nestíhalo, a tak si občas muselo ulevit dělbou práce. Zatímco Octavie, Rapidy nebo Karoqy dostávaly vždy nátěr z vlastních zdrojů, některé Fabie musely putovat do 700 km vzdáleného Osnabrücku a zpátky. Loni jich takhle pendlovalo 60 000, skoro třetina produkce.

Foto: Škoda Auto

Stávající lakovnu už jednoduše rozšířit nešlo, a tak před dvěma lety přijely bagry, aby se zakously se do jednoho z posledních volných místeček našlapaného výrobního areálu. Právě omezený prostor vysvětluje neobvyklou třípatrovou stavbu, v níž se karoserie vozí nahoru a dolů výtahem.

V nižších poschodích probíhají operace, při nichž se celé karoserie koupají v bazénu. Jde o fosfátování a kataforézu, vytvářející na plechu karoserie nejzákladnější protikorozní povlak. Nová boleslavská lakovna umí auta v lázni i otáčet, díky čemuž aktivní sloučeniny zatečou do všech skrytých koutů a dutin.

Následuje nanášení takzvaného plniče, který zahlazuje nerovnosti povrchu. Když karoserie vyjede výtahem do nejvyššího patra, čeká ji vlastní barevný lak a nakonec ještě bezbarvá vrstva, která vaše auto chrání před drobným mechanickým poškozením a ultrafialovým zářením.

Před nanášením povrchových vrstev je nutné karoserii zbavit všech nečistot a prachu. K tomu slouží speciální kartáče z peří pštrosa emu. Žádný syntetický materiál se dosud nevyrovná jeho antistatickým vlastnostem.

Jednotlivé vrstvy laku se musejí důkladně vyhřát při teplotách kolem 170 °C. A tady přichází první velká finta nové lakovny. Zatímco dříve sušení probíhalo v rovnoměrně vytápěné komoře, tady horký vzduch proudí z trysek k přesně určeným místům karoserie.

Foto: Škoda Auto

Spotřeba tepla díky tomu klesla o 20 %, přitom je zajištěno vyrovnání teplotních rozdílů mezi tlustšími a tenčími plechy. V tom zároveň tkví druhý unikát nové linky: v budoucnu dokáže lakovat i elektromobily. Právě ty mají složitější strukturu podlahy s elementy různé tloušťky. Jde totiž o deformační zónu, při nehodě musí chránit baterii.

Laky se nanášejí elektrostaticky. Kapičky barvy jsou nabité elektrickým nábojem a uzemněná karoserie je přitahuje. Díky tomu se tvoří vysoce rovnoměrný povlak, zároveň jen minimum laku přijde nazmar.

Jisté množství ale i tak uteče, a tady nová lakovna opět šetří. Zatímco dříve se zbytky laku splachovaly vodou a ta se musela chemicky čistit, tady proudící vzduch unáší kapky do filtru s jemně rozemletým vápencem.

Na jeho zrnka se částice laku zachytávají, a když je filtr plný, předá lakovna vápenec blízké elektrárně, která ho použije k odsíření zplodin. Nic tedy nepřijde nazmar, navíc suché čištění ušetří na každém autě dva kilogramy rozpouštědel.

Z nové haly vyjíždějí modely Karoq, Kamiq a Scala v 18 odstínech barev včetně metalických. Roboti dokážou nastříkat i módní dvoubarevné kombinace s odlišnou střechou a sloupky.

Díky snížení spotřeby vody i energie patří nová lakovna Škody k nejekologičtějším závodům svého druhu v Evropě a zapadá do firemního konceptu Green Future. Zaměstná také 650 lidí a její vybudování stálo 5,5 miliardy korun.

Můj stroj - Lakovna | Video: Škoda
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 3 hodinami

Při protestech v Íránu po úmrtí mladé ženy v policejní vazbě zemřelo už 41 lidí

Na 41 stoupl počet obětí protestů, které v Íránu pokračují již více než týden kvůli smrti mladé ženy v policejní vazbě. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na íránská státní média. Počet obětí bude ale nejspíš ještě vyšší, lidskoprávní organizace v pátek hovořily o nejméně 50 mrtvých.

Jak v sobotu uvedl íránský prezident Ebráhím Raísí, Írán se musí s protesty a s těmi, co narušují bezpečnost v zemi, "rozhodně vypořádat". Při protestech v provincii Gílán na severu Íránu zadržela policie 739 lidí, z toho 60 žen, uvedla íránská média. Írán podle nich také kritizoval krok Spojených států, které chtějí udělat výjimku ze sankcí, aby pomohly Íráncům zajistit v době celonárodních protestů internet.

Protesty se konaly ve více než 40 městech včetně Teheránu. Ženy na nich mimo jiné pálily hidžáby, kterými si mají podle pravidel islámské republiky pokrývat hlavy. Právě kvůli porušení pravidel pro nošení pokrývky hlavy teheránská morální policie minulý týden v úterý zatkla Mahsu Amíníovou, která ale ve vazbě upadla do kómatu a zemřela. Bylo jí 22 let a podle rodiny byla předtím zdravá. Policie tvrdí, že zemřela na infarkt. Podle zpráv kolujících na sociálních sítích ji policisté bili obuškem a zranili, když se udeřila hlavou o policejní auto. V kómatu byla tři dny.

Zdroj: ČTK
Další zprávy