EV6 má podobně jako sportovní Porsche Taycan 800V palubní síť, která umožňuje vysokorychlostní dobíjení výkonem až 233 kW. Kia ve finále porazila dalších šest vozů, pět z nich byly elektromobily. Na druhém místě skončil Renault Megane E-Tech Electric a třetí příčku obsadil technický příbuzný Kie, Hyundai Ioniq 5. I ten nabízí vysokorychlostní dobíjení a k němu přidává neotřelý retrodesign.
Podruhé za sebou neuspěla Škoda, její Enyaq iV obsadil páté místo. Jediný neelektrický finalista v podobě Peugeotu 308 skončil čtvrtý.
Český zástupce v porotě, šéfredaktor magazínu Automobil Revue Jiří Duchoň, svoje body rozdělil rovnoměrně, nejvíc jich ale přidělil vítězné Kie EV6. "Zejména kvůli 800V nabíjení výkonem přes 200 kilowattů, ale také pro možnost posloužit jako zdroj energie pro externí zařízení či skvělé jízdní vlastnosti dané specifickými tlumiči Sachs a znamenitým naladěním podvozku," vypočítával pro Aktuálně.cz.
Vítěz ankety byl i letos oznámen v rámci živého přenosu z ženevského výstaviště. Tamní autosalon, v jehož rámci se výsledky běžně vyhlašují, se totiž již třetí rok v řadě nekonal. Šéf ženevského autosalonu Sandro Mesquita nicméně potvrdil, že se po přestávce vynucené pandemií koronaviru výstava v příštím roce vrátí.
Výběr evropského Auta roku probíhá v několika kolech. Nejprve se sestaví tzv. long list, v němž bylo letos 39 vozidel, z nichž se pak vybrala sedmička finalistů. Z ní pak vzejde absolutní vítěz. Ve výběru na všech úrovních převažovaly elektromobily, v long listu jich bylo osmnáct, mezi finalisty šest ze sedmi. Jediným (aktuálně) neelektromobilem mezi finalisty byl zmíněný Peugeot 308. Model je však zatím dostupný jako plug-in hybrid a do budoucna se u něj s čistě elektrickou verzí rovněž počítá.
"Nikdo neví, co z prvního kola volby vzejde. Tam se totiž volí vlastně anonymně, každý z porotců pouze uvede sedm svých favoritů, těm se dělají čárky a pod tím sedmým se nakonec udělá čára. V druhém kole už každý z porotců musí rozdělit svých 25 bodů a u každého z finalistů svůj krok slovně ohodnotit," popisuje Duchoň.
Členové poroty mají možnost vozy hodnotit během společných testovacích jízd a srovnávat jejich vlastnosti. V případě finalistů ale podobné srovnání letos kvůli omezením daným epidemií koronaviru neproběhlo.
Celkové pořadí naleznete zde:
1. Kia EV6: 279 bodů
2. Renault Mégane E-Tech: 265 bodů
3. Hyundai Ioniq 5: 261 bodů
4. Peugeot 308: 191 bodů
5. Škoda Enyaq iV: 185 bodů
6. Ford Mustang Mach-e: 150 bodů
7. Cupra Born: 144 bodů
Loni v tradiční anketě zvítězila Toyota Yaris, a to i díky tomu, že nabízí jak úspornou a ekokogickou hybridní verzi, tak civilní závoďák v podobě verze GR. V galerii se pak můžete podívat na posledních deset vítězů tradiční novinářské ankety.
Auto roku bez ruské stopy
Mezi 61 členy poroty evropského Auta roku jsou tradičně i zástupci Ruska. V současné době jsou dva, Vadim Ovsiankin a Sergej Znajemskij. V návaznosti na vojenskou invazi na Ukrajinu ale bylo jejich členství v porotě pozastaveno a jejich hlasy se nezapočetly. V průběhu ceremoniálu se pak neobjevila jejich jména ani ruská vlajka.
"Sergej i Vadim jsou skvělými lidmi a profesionály, kteří z hloubi duše nenávidí svého prezidenta. Pozastavení členství v porotě navrhli oni sami," vysvětluje Jiří Duchoň. Nezapočtení bodů prý neznamenalo žádné změny v celkovém pořadí.