Evropský trh s auty v dubnu výrazně klesl. Volkswagenu se snížil tržní podíl, za což může také Škoda

Jan Matoušek
16. 5. 2017 16:21
Evropské sdružení automobilových výrobců (ACEA) zveřejnilo výsledky prodejů osobních automobilů za duben letošního roku. Podle nich prodeje v zemích Evropské unie klesly meziročně o 6,6 procenta na 1,19 milionu. Když připočítáme i země Evropského sdružení volného obchodu (EFTA), tedy Norsko, Švýcarsko a Island, prodalo se v Evropě 1,23 milionu aut, což je dokonce o 6,8 procenta méně. I přesto za první čtyři měsíce letošního roku trh s auty v Evropské unii rostl meziročně o 4,7 procenta na celkem 5,33 milionu. Největším trhem je s více než 1,135 milionu prodanými vozy Německo. Následují Spojené království, Itálie, Francie a Španělsko. České republice patří 11. místo s 22 749 prodanými vozy.
Automobilky chrlí nové modely v neutuchajícím tempu a zákazníci na to zatím reagují pozitivně
Automobilky chrlí nové modely v neutuchajícím tempu a zákazníci na to zatím reagují pozitivně | Foto: René Volfík

"Pokles registrací nových osobních aut v dubnu není nijak překvapivý. Jedná se o sezónní korekci, která vyrovnává silný růst v březnu. Oba tyto výkyvy jdou na vrub posunu velikonočních svátků," vysvětluje analytik Jan Linhart z KPMG. Minulý měsíc prodeje meziročně stouply o 11,2 % na 1,89 milionu aut.

Z jednotlivých trhů evropské osmadvacítky (bez Malty) zaznamenalo v dubnu největší meziroční pokles Irsko o více než 24 %. Nedařilo se ani Velké Británii, Finsku, Řecku nebo Dánsku. I zde jsou propady dvouciferné. Téměř o 30 % však rostl trh v Chorvatsku, o více než 17 % také v Portugalsku.

Česká republika se v dubnu propadla o 1,7 %. Celkově však nových dvanáct zemí, které do EU přistoupily po roce 2004, rostlo o 8,2 procenta. Klesaly naopak hlavní trhy - kromě Spojeného království také Německo o 8 %, Francie o 6 % a Itálie o 4,6 %. Růst zaznamenalo jen Španělsko o 1,1 %.

Největším koncernem z hlediska počtu prodaných aut je v Evropě Volkswagen s více než 305 tisíci prodanými vozy. To je meziroční propad o 9 %, tržní podíl pak klesl o 0,8 %. Podílela se na tom Škoda s poklesem 5,4 %, Porsche (-16,6 %) a Volkswagen (-14 %). Naopak dvouciferným tempem rostl Seat.

V dubnu se ostatně propadla většina velkých výrobců. Dvojkou evropského trhu je skupina Renault (Renault a Dacie) se 130 tisíci prodanými vozy, třetí místo patří koncernu PSA (Peugeot a Citroën) se 127 tisíci prodanými vozy. Renaultu však i přes zhruba tříprocentní propad prodejů narostl o 0,5 % tržní podíl.

Dařilo se naopak koncernu Toyota (+ Lexus), který za duben navýšil prodeje meziročně o 4,8 %. O 8,1 % se zvedly prodeje jihokorejské automobilce Kia a o 11,4 % další japonské značce Suzuki.

Z hlediska celkového počtu prodaných aut za první čtyři měsíce slavil úspěch také italsko-americký koncern Fiat Chrysler (FCA), jehož prodeje vzrostly o téměř 11 %. Toyota však narostla meziročně dokonce o 16 %.

Podle Jana Linharta bude v letošním roce trh s automobily v Evropě růst v řádu nižších jednotek procent. I z toho pohledu je pak vyrovnání rekordního březnového výsledku dubnovým propadem pochopitelné.

 

Právě se děje

Další zprávy