Rolls-Royce je jednou z nejstarších automobilek světa a navíc tou nejluxusnější. Potentní dvanáctiválce už ale pomalu míří do automobilové historie a automobilka se připravuje na elektrifikaci. V roce 2030 má nabízet pouze elektromobily, první Rolls-Royce do zásuvky se právě připravuje na testování a na silnice má dorazit na konci roku 2023. Jmenuje se Spectre - anglicky přízrak.
"Častokrát se mě naši klienti ptali, kdy už Rolls-Royce konečně představí luxusní elektromobil. Nyní nastal ten čas," řekl Torsten Müller-Ötvös, šéf automobilky Rolls-Royce, která dnes zveřejnila první fotografie chystané novinky.
Podoba vozu na nich ale je i není vidět zároveň. Černě nalakovaný automobil s liniemi podobajícími se současné generaci Ghostu má na na sobě zprávu světu: "Pokud něco neexistuje, tak to navrhněte," čímž firma zdůrazňuje, že sériový elektrický model se v celé její historii objeví vůbec poprvé. Na boku pak nápisy hlásají, že je auto dokonale bezhlučné, čisté, usilující o dokonalost a připomínají rok 1900, kdy Charles Rolls pořídil elektrifikovaný kočár Columbia.
Rolls-Royce už dříve představil elektrické koncepty. V roce 2011 to byl model 102EX, elektrický Phantom, v roce 2016 koncept elektromobilu 103EX, u něhož Roll-Royce nechal slyšet, že předznamenává elektrickou budoucnost značky. Sériový "elektroRolls" Spectre je první, do konce této dekády se má značka stát plně elektrickou. Více o tom mluvil v exkluzivním rozhovoru pro Aktuálně.cz šéf značky zde.
"Dnešek je nejvýznamnějším dnem v historii Rolls-Royce Motor Cars od 4. května 1904. V ten den se naši otcové zakladatelé, Charles Rolls a Sir Henry Royce, poprvé setkali a domluvili se, že vytvoří „nejlepší auto na světě“. Dnes, o 117 let později, s hrdostí oznamuji, že Rolls-Royce začne s testovacím programem pro mimořádný vůz, nejluxusnější elektromobil svého druhu," řekl k představení novinky Torsten Müller-Ötvös, šéf automobilky Rolls-Royce.
Zároveň připomíná, že zakladatelé značky už kdysi s myšlenkou na elektromobil koketovali. Henry Royce ve své firmě F. H. Royce & Company vyráběl dynama, elektrické motory do jeřábů a nechal si patentovat bajonetovou objímku žárovky.
Charles Rolls věřil, že automobily mají elektrickou budoucnost a v roce 1900 si pořídil elektrický kočár nazvaný Columbia, u něhož vyzdvihoval čistý a bezhlučný provoz bez otřesů od spalovacího motoru. "Byl by to ideální dopravní prostředek, kdyby se vystavila síť nabíjecích stanic," dodal s dovětkem, že právě proto se v nejbližších letech elektrický pohon zřejmě tak rychle neprosadí.
Podle vyjádření automobilky se už v hlubší minulosti často uvažovalo o teoretické možnosti postavit elektrický Rolls-Royce, nicméně až doposud vyvinutá technologie nedosahovala úrovně hodné renomé značky. "Nyní ale nastal čas pozdvihnout úroveň elektrifikovaného luxusu a nabídnout náš automobil těm nejnáročnějším z nejnáročnějších, tedy klientům značky Rolls-Royce," dodává Ötvös.
Přiznává, že tak zásadní změna v použité technologii pohonu donutila konstruktéry k radikálním úpravám. Aby se kvalita dostatečně prověřila, v Goodwoodu vytvořili plán na nejnáročnější testovací program v historii automobilky. Auto má ujet 2 500 000 kilometrů, testovat se bude ve všech koutech světa až na hranici svých schopností a za všech klimatických podmínek.
"Vydáváme se odvážně vstříc nové budoucnosti s obrovskou výhodou, protože elektrický pohon je jedinečný a dokonale se hodí pro Rolls-Royce vozy více než k jakékoli jiné automobilové značce. Je tichý, kultivovaný, téměř okamžitě poskytuje točivý moment a generuje ohromnou sílu," vypočítává Ötvös přednosti elektrického pohonu.
O použité technice zatím mnoho nevíme, Spectre, první elektromobil od nejluxusnější značky světa, má využívat architekturu s hliníkovým rámem, jenž má už Phantom, Cullinan i Ghost. Rolls-Royce připomíná, že jeho značka nesdílí tuto architekturu s jinými, nicméně o elektromotoru a případné spřízněnosti techniky s mateřským BMW neřekla zatím ani slovo, na podrobnosti si tedy budeme muset ještě počkat.