Desítky nových Fordů Transit Connect s elektrickým pohonem hodlá na českém trhu uplatnit dealer Fordu Antonín Charouz. Právě on se totiž stal oficiálním zástupcem firmy Azure Dynamics, která ve Velké Británie montuje do malých dodávek Fordu vyráběných v tureckém závodě elektrické baterie, motor a další komponenty.
Ford Transit Connect je tak po Mercedesu Vito E-cell již druhým užitkovým vozem, který se začal nabízet podnikatelům v tuzemsku.
V nákladovém prostoru transitu se pod podlahou skrývá Li-On baterie s kapacitou 28 kWh, která ve spolupráci s motorem o maximálním výkonu 105 kW zajistí dojezd na jedno nabití 80-130 kilometrů. Vůz může přitom jet maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině.
Rychlodobíjení Fordu není možné
Nabíjení baterie trvá šest až osm hodin z klasické 230 Voltové zásuvky. "Rychlodobíjení zatím nenabízíme. Razíme filozofiii, že nejekologičtější a současně nejlevnější elektrická energie je k dispozici v noci, tedy předpokládáme, že vůz si pořídí ti, kterým dojezd kolem sto kilometrů denně stačí a přes noc nechají vůz dobít pro jízdu na další den," vysvětlil důvody Gyry Whittam, ředitel prodeje a marketingu AZD pro evropský trh.
V Evropě těchto elektrotransitů jezdí již několik stovek, největším odběratelem je v současné době Norsko.
Současná cena tohoto vozu je 46 744 euro bez DPH. "Pro zájemce ale máme připravený pětiletý program financování. "POkud zákazník složí třiceti procentní akontaci, bude za měsíční užívání platit 20-25 000 Kč," vysvětlil obchodní ředitel firmy A. Charouz Michael Svoboda.
Auto se začne vyplácet po třech letech
Podstatné pro zákazníky ale podle něho je, že při denním nájezdu 100 kilometrů se vložená investice začne vyplácet již po třech letech, díky podstatně nižší ceně elektřiny (70 Kč na jedno dobití) v porovnání s dieselovou variantou stejného vozu.
Přitom životnost baterie a celého vozu je deset let. Ovládání vozu je velice jednoduché. Ve výbavě je i klimatizace a čtveřice airbagů, stejně jako elektronická stabilizace ESP.
Objem nákladového prostoru je 3,7 m3, jeho délka je 1830, šířka 1490 a výška 1364 milimetrů. Maximální užitečné zatížení je necelých 600 kilogramů.
Druhou volbou pro živnostníky je zmiňovaný Mercedes-Benz Vito E-Cell. Tento o něco větší vůz uveze zhruba o 200 kilogramů více nákladu, nelze si ho ale koupit do vlastnictví. Mercedes-Benz nabízí v současné době pouze operativní leasing na dobu 4 let, přičemž měsíční splátka je 41 623 Kč bez DPH. V ceně jsou zahrnuty pneumatiky i pojištění. Po této době však zákazník vůz, který má dojezd 130 kilometrů a lze ho nabít díky možnosti nabíjet třífázovým proudem 400V během pěti hodin, musí vrátit.
Mercedes-Benz jede jen 80 km/hod
Také se musí smířit s tím, že bude jezdit pomaleji než s elektrotransitem. Konstruktéři Mercedesu maximální rychlost elektronicky omezili na 80 kilometrů v hodině.
Ti, kteří by chtěli elektromobilem přepravovat ještě větší náklady, by mohli teoreticky sáhnout po voze Smith Electric, což je vlastně elektrifikovaná verze vozu Avia vyráběného v pražských Letňanech. "S dovozem do České republiky se zatím nepočítá," sdělil Aktuálně.cz Michal Bačkovský z této firmy. I kdyby to bylo možné, byl by pravděpodobně vůz pro drtivou většinu zákazníků příliš drahý. V přepočtu totiž v zemích, kde nejsou žádné státní úlevy pro majitele ekologických vozů, a mezi něž ČR stále patří, stojí v základní verzi přes tři miliony korun.