Už tento měsíc by se v Dubaji měla spustit první taxislužba využívající právě drony. Velké létající stroje EHang 184 by měly v emirátu létat vzduchem zcela autonomně. Ulehčí tak dopravě, která mnohdy pod obrovským náporem aut kolabuje. Přeplněné už je také tamní metro. Jde ale stále o drony, byť velké, nikoliv létající auta.
První zajímavější koncept létajícího auta-dronu předvedl letos v březnu výrobce letadel Airbus. Ten na autosalonu v Ženevě ukázal třídílný koncept složený z podvozku, kapsle pro posádku a čtyřvrtulového dronu. Vůz tedy jezdí po silnici stejně jako běžné auto, ale pakliže je to potřeba, připojí se k němu horní díl s vrtulemi a vyzvedne kapsli vzhůru. Podvozek zůstane stát na místě.
Koncept nazvaný Pop.Up by měl mít podle Airbusu schopnost uletět až 100 kilometrů na jedno nabití. Minimálně v případě letu by měl být bezpilotní, tudíž se posádka v roli pasažérů spolehne pouze na elektroniku. Právě spojení autonomního řízení a létání se zdá být nejrealističtější cestou pro létající auta.
Dokazuje to i poslední studie americké technické univerzity MIT, konkrétně její katedry pro počítačovou vědu a umělou inteligenci (CSAIL). Ta vytvořila model města a zaplnila ho drony na kolečkách.
Zjistila, že když dronu přidá schopnost jízdy, sníží se jeho dolet o 14 procent. Jenže díky kombinaci letu a cesty po zemi naopak stoupne celková překonaná vzdálenost o 150 procent. Vyplatí se tedy kombinovat jízdu pro kratší lokální přesuny nebo parkování a let pro překonání překážek.
Jak pokus s autonomními drony na univerzitním modelu fungoval, se můžete podívat na videu: