Pokud si koupíte veterána v nálezovém stavu a nevládnete devíti řemesly nebo prostě nemáte čas, musíte se obrnit obrovskou trpělivostí. Když ho totiž necháte zrenovovat u odborníků, uvidíte ho v plné kráse a provozuschopném stavu až zhruba za tři roky.
"Záleží samozřejmě na tom, jaký skutečně stav byl," říká Petr Chuchvalec, který má se svým společníkem dílnu na opravu autoveteránů v Českém Brodě.
Podle něho je paradoxně lepší, když je třeba dřevěná kostra karosérie (ano, prakticky všechna auta, která tu renovují, mají dřevěný skelet karosérie) už naprosto nepoužitelná, třeba napadená škůdci, takže se musí vyrobit nová. Pokud se totiž snaží zachovat části staré a pouze nezvratně poškozené nahradit, je to pochopitelně mnohem pracnější.
Nejlepší je jasan
Vyrobit novou dřevěnou karosérii trvá zhruba tři až čtyři měsíce. "Používáme jasanové dřevo, to je totiž to nejlepší," informuje Chuchvalec. Sice se prý dříve používalo i bukové, ale to je náchylnější k napadení škůdci.
V dílně v Českém Brodě proto mají stále rozděláno kolem deseti aut a z nich pouze zhruba tři za rok předávají hotové svým majitelům. "Rychleji to kvůli technologickým lhůtám nejde a také si nemůžeme zaměstnávat specialisty na všechno," vysvětluje Chuchvalec. Na jednom autě je třeba podle něho odpracovat od 2500 do 3500 hodin.
Přesto tady vlastními silami zvládají opravy motorů, podvozků, mají truhláře na výdřevu, čalouníky, také lakýrníka a klempíře.
Protože se specializují hlavně na značku Praga, mají i výhodu v tom, že na všechny typy existuje dokumentace v muzeu Praga pana Příhody ve Zbuzanech u Prahy. Žádný sklad náhradních dílů ale pochopitelně k dispozici není.
Zájemců o servisování příbývá
"Ona se ale stejně většina dílů, které je třeba vyměnit, okopírovává podle toho starého poškozeného," vysvětluje Petr Chuchvalec.
Snad jedinou věc, kterou musí dovážet ze zahraničí, a dokonce z USA, jsou pneumatiky.
Majitel dílny se chlubí, že auta, která u nich projdou kompletní renovací, mohou jejich majitelům sloužit bez nějakých zásadnějších oprav dalších třeba třicet let. Samozřejmě za podmínky, že každoročně projdou řádným servisem, tedy i výměnou oleje, a že jsou provozována pouze od jara do podzimu. Lidí, kteří každoročně přivážejí po skončení zimy svého veterána na prohlídku, prý také stále přibývá. Hodinové taxy za takový servis se prý pohybují v podobných relacích jako ve značkových autoservisech.
O ceně za renovaci pan Chuchvalec nerad mluví, je to prý značně individuální záležitost, ale může přijít až na dva miliony korun. Jen samotná dřevěná kostra karosérie stojí 200 - 300 tisíc korun.