Bílý a černý, uvnitř barevně přesně naopak, zadokolka s jedním elektromotorem vs. 4×4 se dvěma. Dva modely EQS - 450+ s výkonem 245 kW a dojezdem až 780 km a EQS 580 4Matic slibující na nabití dojezd 676 km a výkony 385 kW - stojí skoro naproti sobě ve čtvrtém patře pražského obchodního domu Máj. Jsou tu pro novináře a také na akce pro potenciální zákazníky.
"Překvapivě nepůjde jen o naše stávající klienty, o auto se velmi zajímají lidé, kteří nyní Mercedes nevlastní," připouští Petr Dvořák, produktový specialista. I když nechce o konkurenci mluvit tak otevřeně, je jasné, že na parametry auta jsou v Mercedesu pyšní a vědí, že oblíbenost Tesly mezi movitými zákazníky jejich nové EQS značně ohrožuje.
Elektrická vlajková loď od Mercedesu má špičkovou aerodynamiku, s koeficientem 0,20 dokonce nejlepší mezi aktuálně prodávanými sériovými vozy. V nabídce Mercedesu nenajdete auto, které by mělo podobné proporce - tedy poměrně krátkou kapotu a téměř jednolitou linii od přídě až po záď. I když má na délku impozantních 5,2 metru, naživo byste si to netipli, vyřazuje až elegantní auru.
Přední kapotu nelze běžně otevřít, nemá dokonce ani vzpěry, tento úkon připadá už pouze servisním technikům. Pod tajuplnou tenkou krytkou na levém boku auta se tedy nachází hrdlo, kudy se doplňuje kapalina do ostřikovačů. Pečlivější péči vozu jinak věnovat nebudete. EQS nemá bonusový zavazadlový prostor vpředu jako Tesla, ale pouze jeden kufr vzadu.
Dveře lze otevřít na dálku stiskem tlačítka na klíčku, anebo také stiskem výsuvné kliky, případně se mají otevřít samy, jakmile se k nim řidič s klíčkem v kapse přiblíží - tedy samozřejmě jen v případě, že veškeré monitorovací senzory, kterých má auto rovných 350 vyhodnotí, že je to bezpečné s ohledem na okolí.
Když řidič do auta nastoupí a sešlápne brzdu, dveře se zavřou. Ostatní členové posádky si mohou dveře zavřít zatažením za madlo. Například v luxusním Rolls-Royce Ghost musíte tlačítko zavírání dveří držet po celou dobu.
Kabina EQS je naprosto špičková. Majitelé Tesly Model S rádi vyzdvihují efektivitu pohonného ústrojí, v důsledku čehož autu odpouštějí diskutabilní úroveň zpracování a design kabiny, Mercedes je jiná liga, zpracování se řadí k těm nejlepším prémiovým autům na trhu.
Má superpohodlná sedadla s měkkými hlavovými opěrkami a samozřejmě se pyšní spoustou prostoru. Po celou délku palubní desky se táhne zakřivený skleněný panel v délce 141 cm, na kterém se zobrazují hned tři obrazovky. Přístrojový štít před řidičem, centrální displej a jeden pro spolujezdce.
Nejenže to působí efektně, spolujezdec vám například může během jízdy na mapě vyhledat cílovou adresu, kavárnu či restauraci a poté vám mapu "odeslat" na centrální displej. Může se také bezdrátovými sluchátky spojit jen se svou obrazovkou a poslouchat jiný hudební žánr nebo sledovat televizi. Právě tyto funkce multimediálního systému má z Mercedesů zatím jen EQS.
Od počátku je to vůz navržený jako čistý elektromobil, baterie s kapacitou 107,8 kW má uložené v podlaze a nabízí rychlodobíjení o výkonu 200 kW. "Díky tomu se auto na rychlostanicích Ionity nabije za necelou půlhodinu minimálně na 80 procent, za čtvrt hodiny nabijete tolik, abyste mohli ujet dalších 300 km. Mezi nejsilnější stránky ústrojí patří, že se velmi dlouho dobíjí konstantní vysokou rychlostí," dodává Petr Dvořák.
Vůz má standardně 11kW palubní dobíječku, za příplatek se její výkon zdvojnásobí. Kolik tento příplatek bude stát, ale zatím není jasné, ceníky se mají oznámit teprve koncem léta.
Modulární platforma se má stát základním stavebním kamenem pro další elektrická auta z dílen Mercedesu. "Dalším elektrickým vozem bude EQE, je pravděpodobné, že se představí už letos na autosalonu ve Frankfurtu," připouští Martin Šlechta, tiskový mluvčí českého zastoupení automobilky Mercedes-Benz.
První auta by měla dorazit k zákazníkům v říjnu. "Nemůžeme zatím odhadnout prodejní čísla, ale soudě dle zájmu budeme mít spíše problém s větší poptávkou," připouští produktový specialista Mercedesu Petr Dvořák.