David proti Goliášovi: Jaguar Land Rover žádá v USA zákaz dovozu SUV koncernu VW

Martin Přibyl Martin Přibyl
24. 11. 2020 13:52
Britská společnost Jaguar Land Rover, pod niž spadají stejnojmenné značky, chce (přinejmenším v USA) zkomplikovat život německému koncernu Volkswagen. Žádá o zákaz dovozu koncernových SUV, mají totiž porušovat patent na systém průchodu terénem Terrain Response.
Land Rover Discovery Sport, ilustrační foto.
Land Rover Discovery Sport, ilustrační foto. | Foto: Land Rover

Terrain Response je jakési ESP do terénu, chytrý systém, který řidiči pomůže při průjezdu blátem, sněhem, pískem nebo při jízdě po kamenité cestě. Vhodně nastaví chování motoru, převodovky, mezinápravového, případně i zadního diferenciálu nebo ESP.

Terrain Response značka Land Rover poprvé představila v roce 2005 v modelu Discovery a od té doby se ve dvou generacích rozšířil do všech SUV v nabídce britského koncernu, využívají ho rovněž modely Jaguaru, například F-Pace.

Malý britský automobilový koncern (vloni prodal necelých 560 000 aut), který se poslední dobou potýká s finančními těžkostmi, ho považuje za jednu ze svých klíčových technologií. A teď se mu nelíbí, že v USA se prodávají SUV, která patentovanou techniku využívají.

U americké Komise pro mezinárodní obchod (USITC) tedy požaduje zákaz dovozu SUV jednoho z naopak největších automobilových koncernů světa, Volkswagenu, jehož prodeje vloni přesáhly deset milionů kusů. Konkrétně se jedná o modely značek Audi (Q5, Q7, Q8, A6 allroad quattro a e-tron), Lamborghini (Urus), Porsche (Cayenne) a VW (Tiguan).

Volkswagen zatím celou věc blíže nekomentoval. Pro americký server Engadget pouze vydal krátké vyjádření, že "celou záležitost zkoumá, aby se rozhodl o dalších krocích".

Pro VW by, v případě úspěchu Jaguaru Land Roveru, mohla být celá věc poměrně bolestná. Tiguan byl v roce 2019 nejprodávanějším VW na světě, Q5 je druhým celosvětově nejúspěšnějším Audi. Luxusní vozy jako Porsche Cayenne, Audi Q7, Q8 nebo Lamborghini Urus jsou pak spojeny s velkými maržemi na jednom prodaném kusu.

Komise pro mezinárodní obchod ve věci většinou rozhodne za patnáct až osmnáct měsíců. I když se to zdá jako dlouhá doba, bývá rychlejší než soudy, proto se na ni stěžovatelé rádi obrací.

Nevýhodou však je to, že sama o sobě může pouze zakázat dovoz problematického zboží. Nelze se u ní tedy domáhat finančního odškodnění. Kvůli němu proto Jaguar Land Rover podal ještě dvě žaloby u federálních soudů v Delawaru a New Jersey. Řízení u nich však pravděpodobně počká na rozhodnutí komise.

 

Právě se děje

Další zprávy