Rok 2011 byl pro mladoboleslavskou Škodovku ohromně úspěšný. Čísla o výsledcích hospodaření sice ještě nejsou k dispozici, ale lze předpokládat, že díky nejúspěšnějším prodejům ve své historii nebudou špatná. A to přesto, že firma hodně investovala, například do závodu ve Vrchlabí, kde se začnou dělat automatické převodovky, dále kvůli budoucímu modelu Rapid rozšiřovala výrobní kapacity v Mladé Boleslavi a v tomto městě také buduje nová školící a vývojová centra.
Letošek má být pro nejvýznamnější firmu České republiky ještě důležitější. Čeká ji totiž množství novinek. Zde je deset nejdůležitějších:
1. Pětidveřová Škoda Citigo
Škoda chce dále posílit svoji pozici na tuzemském i evropském trhu. A bez malého konkurenceschopného modelu to nepůjde. I na jízdní vlastnosti a motor třídveřového modelu se pějí oslavné ódy, nicméně tato karosářská varianta moc v oblibě není. Pětidveřový vůz se začne v bratislavské továrně Volkswagenu montovat již za několik týdnů. Novináři se s ním poprvé budou moci svézt v polovině února.
2. První autosalon podle nového firemního konceptu
Vloni na ženevském autosalonu Škoda poprvé prezentovala podobu svého nového firemního loga a také koncept nového autosalonu. Zatím v Česku žádný takový nestojí. První, který bude alespoň z větší části podobný modelu vystavenému v Ženevě otevře ve Vestci u Prahy, jak již informoval deník Insider, prodejce Auto-Brejla. Další budou následovat. Proměna má být dokončena do konce příštího roku, i když podle možností bude vybrána jedna ze tří možných variant.
3. Vývoj velkého terénního vozu a dodávky
Škoda se nespokojí se současným počtem svých modelových řad. Aby mohla hrát zejména v Evropě a Rusku roli jakéhosi nárazníku proti jihokorejskému koncernu Hyundai, musí se mu umět postavit zejména v kategorii tolik oblíbených sportovně užitkových vozů. Samotný Yeti, přes nesporné kvality, nestačí, a tak se musí poměrně rychle vyvinout větší vůz SUV.
Škoda také v současné době neumí zaujmout živnostníky a malé firmy nabídkou užitkového vozu. Přestože je stále ještě poptávka po pickupech, v budoucnu zřejmě Škoda bude nabízet malou dodávku.
4. Škoda Rapid
Jméno vozu, který bude vypadat velmi podobně jako koncept Mission L z autosalonu ve Frankfurtu, ještě definitivně potvrzeno není. Jisté ale je, že se v létě začne v Mladé Boleslavi vyrábět. Má to být vůz pro masy, i když v prodejích octavii zřejmě nikdy nepředstihne. Rapid bude prostorné auto a díky použitým levnějším řešením bude i velmi dostupné. Má být alternativou pro ty, kteří by si jinak kupovali například Hyundai Elantru nebo Renault Fluence.
5. Testování elektrické octavie
Řada lidí dostane letos a příští rok možnost svézt se s elektrickou verzí octavie. I když toto auto nikdy nepřijde do sériové výroby, zkušenosti budou využity v budoucnosti. Tato aktivita také nepochybně pozvedne "zelenou" image Škodovky. Současně se díky tomuto vozu budou vyvíjet další součásti klasických vozů, jako například navigace, systémy rekuperace energie a podobně. Škodovka ale předpokládá, že i v budoucnosti bude elektrických aut prodávat ze svého objemu menší procento než koncernoví sourozenci Audi a Volkswagen.
6.Vývoj hybridních automobilů
Tlak na snižování flotilových emisí znamená pro automobilky to, že se musí zaobírat i jinými typy pohonů než dosud. Například dieselové verze v případě Škody po vstupu normy Euro 6 v platnost budou kvůli jejich nákladnost na ústupu a naopak se budou muset dostat do hry i hybridní pohony. Díky nim a díky současnému způsobu měření spotřeby a emisí, lze totiž takzvané flotilové emise dostat opět o kousek níže.
7. Nástup modelů na zemní plyn
Ze stejného důvodu, a také i kvůli zájmu zákazníků, kterým vadí příliš drahé klasické pohonné látky benzin a nafta, začne Škoda ve velké míře nabízet auta ve verzích na CNG, tedy stlačený zemní plyn. Určitě se tak dá očekávat v případě roomsteru a také octavie. Pohon má Volkswagen dávno vyvinutý a není drahý.
8. Pokus o oživení modelu Roomster
S roomsterem chce Škoda letos udělat něco podobného, co s fabií, když představila edici Monte Carlo. V některých zemích je dokonce takto vyzdobená fabia nejprodávanější verzí. U roomsteru potřebuje Škoda zjemnit příliš viditelnou disproporci mezi předním bočním a zadním bočním okénkem. Hodlá to udělat mimo jiné pomocí polepů, zatím však neměla k dispozici dostatečně trvanlivé.
9. Příchod octavie nové generace
Letos si do autosalonů pro novou (již třetí generaci octavie po spojení s koncernem VW) zatím moci přijít nebudeme, ale na konci roku uvidíme minimálně její fotografie. S tímto vozem podle slibů předních činitelů koncernu skončí éra, kdy Škoda byla jednou z mála předních evropských automobilek, která nenabízela moderní asistenční systémy jako sledování mrtvého úhlu či asistent pro udržení v jízdním pruhu. Současně má být majstrštykem šéfdesignéra Jozefa Kabaně. Určitě bude toto auto opět o něco větší než současná octavie, určitě bude mít opět velký zavazadlový prostor a určitě půjde opět o karosérii liftback.
10. Překonání hranice milionu vyrobených aut za rok
Tohle je ze všech zmiňovaných bodů nejméně jisté a také nikdo ze šéfů mladoboleslavské automobilky na toto téma nehodlá mluvit. Možné to ovšem je. Oproti letošnímu stavu totiž Škoda nabídne zmiňované pětidveřové Citigo a také vyžádaný Rapid. Lze předpokládat, že opět letos stoupnou prodeje v Číně a Rusku a velmi podstatně v Indii, kde se naplno rozbíhají prodeje zdejší verze modelu Rapid. Pokud se Evropa nepropadne do úplné krize, mohlo by to vyjít.