Číňané si pořizují automobilky a známé designéry. Geely, která vlastní Volvo, kupuje Proton a Lotus

Eva Srpová Eva Srpová
1. 6. 2017 16:15
Čínský automobilový výrobce Zhejiang Geely Holding Group, který v roce 2010 koupil švédskou automobilku Volvo, letos rozšiřuje své portfolio. Odkupuje 49,9 procenta akcií automobilky Proton a 51 % akcií původně britského výrobce Lotus, kterého Proton vlastní. Do Číny navíc míří jeden z nejvýznamnějších současných automobilových designérů Walter de Silva, který bude navrhovat elektromobily pro čínskou automobilku BAIC.
Čínská automobilka Geely kupuje další dva zahraniční automobilové výrobce.
Čínská automobilka Geely kupuje další dva zahraniční automobilové výrobce. | Foto: Aktuálně.cz

Automobilkou Volvo to teprve začalo. Čínští investoři koupili švédského výrobce v roce 2010, letos se ke značkám známým na světových trzích přidávají další, Proton a Lotus.

Čínská automobilka Zhejiang Geely Holding Group odkoupila v roce 2010 švédskou automobilku Volvo Car Corporation od amerického výrobce Ford Motor Company za 1,8 miliardy dolarů. Byla to až do té doby největší akvizice zahraniční automobilky, kterou Číňané uskutečnili. 

O tři roky později Volvo koupilo od čínské vlády 45 % čínské společnosti Dongfeng Motor, Volvo se touto transakcí stalo největším výrobcem nákladních vozidel na světě.

Že se časem o některé další významné světové automobilky začnou čínští investoři zajímat, předpovídali nejen automobiloví analytici, ale také světové banky.

Například německý bankovní dům Norddeutsche Landesbank (NordLB) podle agentury DPA už v roce 2013 předpovídal, že Čína časem nebude jen největším trhem na světě, ale také domovem některých předních automobilových koncernů (více info čtěte zde).

Geely sice aktuálně nekupuje gigantické koncerny, ale letos uskuteční další větší akvizici. Kupuje 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 % výrobce sportovních aut Lotus, kterého Proton vlastní. Oznámil to malajsijský konglomerát DRB-Hicom, který je majitelem Protonu. Podpis smlouvy se má uskutečnit v červenci, kdy bude také zveřejněna cena transakce.

Automobilku Proton založil v roce 1983 tehdejší tamní premiér Mahathir Mohamad, firma se však v posledních letech dostala do finančních problémů a byla nucena přijmout pomoc od vlády. Ta si i po transakci stále ponechá nadpoloviční většinu akcií.

Čínská automobilka si od akvizice údajně slibuje, že se jí podaří vstoupit na trhy s pravostranným řízením.

Do Číny putují nejen automobilky, ale také velké osobnosti automobilového světa. Jeden z nejslavnějších automobilových designérů současnosti, Walter de Silva, míří do čínské automobilky BAIC, pro kterou bude malovat elektromobily.

Italský designér stojí za zrodem aut Alfa Romeo 147 a156, poté z Alfy Romeo přešel v roce 1999 do koncernu Volkswagen, kde uvedl mnoho modelů jak značek Seat, tak Audi i Volkswagen.

V roce 2007 se stal šéfdesignérem celé skupiny a na této pozici působil až doposud. Stává se tedy prvním automobilovým designérem s tak bohatými zkušenostmi a úspěšnou kariérou, který míří předat své zkušenosti Číňanům.

Automobilový analytik Vít Pěkný je toho názoru, že Číňané evropský trh neovládnou. "Získávají technologie, jméno a image, což by v souhrnu mělo vést ke snazšímu prosazení na zahraničních trzích. Zároveň nelze opomenout i domácí záměry, tzn. expanze konkrétní firmy i na domácím trhu, kdy investorům zahraniční jméno dodá určitý glanc před domácí konkurencí.

Nemyslím si ale, že určité obavy, které na evropském trhu zhruba před deseti lety panovaly, tedy že nás ovládnou čínské automobily, by měly dojít ke svému naplnění. Na to je evropský zákazník moc rozmazlený, zmlsaný a zhýčkaný aktuálními produkty a navíc je v Evropě krutá konkurence," dodává Pěkný.

 

Právě se děje

Další zprávy