Český trh s obytnými vozy v Česku nadále roste. Počet registrovaných nových obytných aut byl vloni nejvyšší za posledních deset let, a to 1125, což je o 41 procent meziročně více. Počet karavanů naopak klesl o třetinu na 623, letos už ale opět stoupá.
Trendy kopírují evropský i celosvětový rostoucí trh. Podle Jana Bízika ze Sdružení dovozců obytných vozidel je trávení dovolené v karavanu či obytném autě stále oblíbenější. V Česku však pokulhává infrastruktura a chybí podpora ministerstva pro místní rozvoj a ministerstva dopravy, řekl Bízik ČTK na brněnském veletrhu Caravaning Brno.
"V Česku už prodávají i američtí výrobci a na trhu se postupně objevují také firmy, které podnikají v prodeji a půjčování karavanů. Sledujeme rostoucí trend především díky zlepšující se ekonomické situaci v ČR i dalších zemích. Roste tak potřeba využít volný čas i formou caravaningu," řekl Bízik.
Veletrh Caravaning Brno proto nabízí kromě cenově dostupnějších modelů i takové, které nabízejí pro uživatele luxusní zázemí.
Sdružení dovozců zveřejnilo údaje, že karavanisté v Česku za rok utratí za přenocování v kempech a za služby s dalšími útratami přes 1,7 miliardy korun. Přesto Bízik již několik let uvádí, že i přes nesporné ekonomické přínosy nemají ministerstva pro místní rozvoj a dopravy snahu přivést do Česka ještě více karavanistů.
"Na dopravě není vůle vyřešit výjimku v platbě mýtného pro auta nad 3,5 tuny, ministerstvo pro místní rozvoj nijak zase nepřispívá k rozvoji caravaningu. Nezajímá ho," řekl Bízik. Uvedl také, že zahraničním karavanistům doma říkají, ať se Česku vyhnou kvůli nekvalitním dálnicím a silnicím, kvůli vysokému mýtu i kvůli nebezpečnému silničnímu provozu. Chybí podle něj také komplexní služby a kempy nejsou mnohdy na dostatečné mezinárodní úrovni.
Evropský trh karavanů a obytných aut, který tvoří čtvrtinu světového, loni rostl dvouciferným tempem, a to o 11 procent na 169 000 registrací. Tahounem jsou stále především Velká Británie a Německo.