Skrytá hrozba nehody: Češi nemění brzdovou kapalinu. Opraváři rezignovali

Martin Frei Martin Frei
17. 9. 2019 15:22
Že kvůli nízkým mzdám jezdíme starými auty, o tom se mluví často. Také se o ně ale hůř staráme. Péče o vůz má v rodinných rozpočtech nízkou prioritu, zejména pak prevence, která není vidět. Víc než polovina starších aut má třeba zvodnatělou brzdovou kapalinu, kvůli níž můžou brzdy v nouzi selhat.
Foto: Shutterstock

S železnou pravidelností se jednou za pár let objeví průzkum náhodného vzorku aut, na nichž technici některé servisní sítě nebo dodavatelé náhradních dílů bezplatně přezkoušejí stav brzdové kapaliny.

Profesionální zkoušečka dokáže malý vzorek kapaliny prudce ohřát, aby zjistila skutečný bod varu
Profesionální zkoušečka dokáže malý vzorek kapaliny prudce ohřát, aby zjistila skutečný bod varu | Foto: Continental

Výsledek bývá zejména u starších vozidel tristní. Nedávná akce sítě Profi Auto na Ostravsku skončila zjištěním, že kapalina nevyhovuje v 56 % případů. Zkondenzovalo v ní příliš mnoho vzdušné vlhkosti, což snižuje bod varu. Když se zvodnatělá kapalina dlouhým a silným brzděním zahřeje, vytvoří se v ní bubliny a systém ztrácí tlak.

Taková situace je nebezpečná, protože řidič pedálem nevytváří tlak na nestlačitelnou kapalinu, ale jen sešlapává nafouknuté bubliny. A ani s pravou nohou v podlaze nepřiměje brzdy k vyššímu účinku.

Výsledky zkoušek ve formě tiskové zprávy obletí motoristická média a pak všechno na dva tři roky usne, aby to čtvrtý rok zkusila jiná firma a zjistila totéž. Češi se nepoučili a brzdovou kapalinu stále nevyměňují.

Servisní plány vozidel předepisují obnovu náplně většinou každé dva roky. Ve vozech podléhajících záruce či krátce po ní tedy vše bývá v pořádku. Po šesti či deseti letech se ale většina aut vzdálí síti značkových dílen a údržba se začne zjednodušovat.

Dobrý nezávislý opravář dokáže zákazníkovi důležitost brzdové kapaliny vysvětlit. Jenže takoví nejsou všichni, a také ne všichni majitelé aut jsou ochotni platit to, co auto opravdu potřebuje. Pak se i brzdová kapalina přesune do kolonky "ještě to počká".

A pak přijde nejhorší fáze, kdy se ani mechanik nechce do akce pouštět, protože léty zoxidované výpustní šrouby nejdou povolit - ani na tlakovém válci pod pedálem, ani na brzdovém třmenu u kola. Pokud se ventily poškodí, musel by zákazník platit výměnu obojího za několik tisíc. A k tomu těžko přesvědčit jedince, který nechtěl dát ani šest stovek za novou kapalinu.

Výpustní šrouby jsou jak na třmenech u kol, tak na tlakovém válci pod pedálem
Výpustní šrouby jsou jak na třmenech u kol, tak na tlakovém válci pod pedálem | Foto: Shutterstock

Řešením by bylo přidat kontrolu brzdové kapaliny do povinných úkonů při STK. Dnes je předepsána pouze vizuální kontrola hladiny v nádržce, čímž se však dá odhalit jen netěsnost systému.

Ke zpřísnění předpisu zjevně není vůle, a tak po našich silnicích budou dál jezdit auta s brzdami vhodnými jen pro opatrné svezení do Kauflandu. A za další rok či dva najdete na internetu další článek, kolik motoristů má v autě zvodnatělou kapalinu.

 

Právě se děje

před 2 minutami

Krátký animovaný film z pražské FAMU bude soutěžit v Cannes

Na festivalu ve francouzském Cannes bude soutěžit krátký animovaný film Rudé boty od Anny Podskalské, studentky katedry animované tvorby na pražské FAMU. Byl vybrán do studentské soutěže Cinéfondation, která se uskuteční od 12. do 15. července.

Čtrnáctiminutový snímek tematizuje osudovou závislost. Začíná na vesnické tancovačce, kde dívka od cizince dostane pár rudých bot. Divoce se roztančí, záhy však zjistí, že botám nevládne ona, ale boty vládnou jí. Podskalská snímek vytvořila technikou malování na sklo. V Česku budou Rudé boty k vidění na olomouckém festivalu Anifilm.

Mimo soutěž FAMU představí v Cannes další tři projekty: film Postup práce, který natočil Lun Sevnik z katedry režie, autobiografický projekt Milý tati od Diany Cam Van Nguyen z katedry animované tvorby a scénář Rituály od Damiána Vondráška z katedry režie.

Zdroj: ČTK
před 11 minutami

V Čechách a na jihu Moravy teploty překročí ve čtvrtek 31 stupňů

Na většině území Čech a na jihu Moravy překročí ve čtvrtek odpolední teploty 31 stupňů Celsia, informoval dnes Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Podle jeho předpovědi by tropické měly být i další dny, přičemž největší vedro má být v sobotu, kdy teploměr může ukázat až 35 stupňů Celsia.

Upozornění na vysoké čtvrteční teploty platí pro Prahu a Středočeský, Jihočeský, Plzeňský, Karlovarský, Ústecký a Liberecký kraj a jižní polovinu Jihomoravského kraje. Meteorologové v této souvislosti připomněli, že vedro představuje pro lidský organismus vysokou zátěž a hrozí při něm přehřátí a dehydratace. Doporučují proto omezit v poledních a odpoledních hodinách tělesnou zátěž.

Zdroj: ČTK
před 31 minutami

Sněmovna schválila posílení pravomocí ČNB při řešení krizí

Česká národní banka zřejmě získá novou pravomoc vyhlásit u finanční instituce ohrožené případnou krizí tzv. moratorium, tedy na určitou dobu pozastavení plnění jejích závazků. Cílem opatření je zabránit dalšímu zhoršení finanční situace dané firmy. Předpokládá to vládní novela zákona o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu, kterou schválila Sněmovna. Nyní ji dostane k projednání Senát. Novela reaguje na novou směrnici EU.

Moratorium umožňuje centrální bance nařídit firmě, aby pozastavila platby a plnění jejích závazků na nezbytně nutnou dobu. V tomto případě by moratorium nemělo podle směrnice trvat déle než dva dny. Cílem je podle materiálu poskytnout ČNB dostatek času ke zjištění, zda je řešení krize ve veřejném zájmu. Dále slouží také k tomu získat čas ke zvolení vhodných opatření k řešení krize.

Návrh zákona je podle materiálu předkládán především kvůli zavedení revidovaného rámce pro ozdravné postupy a řešení krize úvěrových institucí a investičních podniků (BRRD II) v rámci EU. Obecně je cílem BRRD zajistit harmonizaci při řešení selhání finančních institucí. Tím má být zaručeno, že náklady v případě selhání finanční instituce ponesou zejména společníci a věřitelé, nikoliv daňoví poplatníci. Česko mělo směrnici zavést do 28. prosince 2020.

Zdroj: ČTK
Další zprávy