Skrytá hrozba nehody: Češi nemění brzdovou kapalinu. Opraváři rezignovali

Martin Frei Martin Frei
17. 9. 2019 15:22
Že kvůli nízkým mzdám jezdíme starými auty, o tom se mluví často. Také se o ně ale hůř staráme. Péče o vůz má v rodinných rozpočtech nízkou prioritu, zejména pak prevence, která není vidět. Víc než polovina starších aut má třeba zvodnatělou brzdovou kapalinu, kvůli níž můžou brzdy v nouzi selhat.
Foto: Shutterstock

S železnou pravidelností se jednou za pár let objeví průzkum náhodného vzorku aut, na nichž technici některé servisní sítě nebo dodavatelé náhradních dílů bezplatně přezkoušejí stav brzdové kapaliny.

Profesionální zkoušečka dokáže malý vzorek kapaliny prudce ohřát, aby zjistila skutečný bod varu
Profesionální zkoušečka dokáže malý vzorek kapaliny prudce ohřát, aby zjistila skutečný bod varu | Foto: Continental

Výsledek bývá zejména u starších vozidel tristní. Nedávná akce sítě Profi Auto na Ostravsku skončila zjištěním, že kapalina nevyhovuje v 56 % případů. Zkondenzovalo v ní příliš mnoho vzdušné vlhkosti, což snižuje bod varu. Když se zvodnatělá kapalina dlouhým a silným brzděním zahřeje, vytvoří se v ní bubliny a systém ztrácí tlak.

Taková situace je nebezpečná, protože řidič pedálem nevytváří tlak na nestlačitelnou kapalinu, ale jen sešlapává nafouknuté bubliny. A ani s pravou nohou v podlaze nepřiměje brzdy k vyššímu účinku.

Výsledky zkoušek ve formě tiskové zprávy obletí motoristická média a pak všechno na dva tři roky usne, aby to čtvrtý rok zkusila jiná firma a zjistila totéž. Češi se nepoučili a brzdovou kapalinu stále nevyměňují.

Servisní plány vozidel předepisují obnovu náplně většinou každé dva roky. Ve vozech podléhajících záruce či krátce po ní tedy vše bývá v pořádku. Po šesti či deseti letech se ale většina aut vzdálí síti značkových dílen a údržba se začne zjednodušovat.

Dobrý nezávislý opravář dokáže zákazníkovi důležitost brzdové kapaliny vysvětlit. Jenže takoví nejsou všichni, a také ne všichni majitelé aut jsou ochotni platit to, co auto opravdu potřebuje. Pak se i brzdová kapalina přesune do kolonky "ještě to počká".

A pak přijde nejhorší fáze, kdy se ani mechanik nechce do akce pouštět, protože léty zoxidované výpustní šrouby nejdou povolit - ani na tlakovém válci pod pedálem, ani na brzdovém třmenu u kola. Pokud se ventily poškodí, musel by zákazník platit výměnu obojího za několik tisíc. A k tomu těžko přesvědčit jedince, který nechtěl dát ani šest stovek za novou kapalinu.

Výpustní šrouby jsou jak na třmenech u kol, tak na tlakovém válci pod pedálem
Výpustní šrouby jsou jak na třmenech u kol, tak na tlakovém válci pod pedálem | Foto: Shutterstock

Řešením by bylo přidat kontrolu brzdové kapaliny do povinných úkonů při STK. Dnes je předepsána pouze vizuální kontrola hladiny v nádržce, čímž se však dá odhalit jen netěsnost systému.

Ke zpřísnění předpisu zjevně není vůle, a tak po našich silnicích budou dál jezdit auta s brzdami vhodnými jen pro opatrné svezení do Kauflandu. A za další rok či dva najdete na internetu další článek, kolik motoristů má v autě zvodnatělou kapalinu.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Těžká nehoda nákladního vlaku u německého Freiburgu uzavřela trať do Basileje

Poblíž Freiburgu na jihozápadě Německa dnes havaroval nákladní vlak. Při nehodě zahynul strojvůdce a několik lidí bylo lehce zraněno. Trať mezi Freiburgem a švýcarskou Basilejí byla uzavřena, informovala dnes večer společnost Deutsche Bahn. Lokomotiva a několik vagonů vykolejilo v obci Auggen. Trať má zůstat uzavřena několik hodin a v úseku byla zřízena náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí policie ve Freiburgu vlak převážel několik nákladních vozů. Jejich řidiči jeli v osobním vagonu za lokomotivou. Šlo o deset osob a jejich zranění jsou lehká, uvedla mluvčí.

Příčina nehody je zatím nejasná. Podle serveru deníku Badische Zeitung došlo ke střetu vlaku s několikatunovým betonovým dílem. Vlak částečně vykolejil a byl vážně poničen.

Havárie by mohla souviset s nedalekými stavebními pracemi. Betonový blok, s nímž se lokomotiva srazila, pochází podle serveru z mostu, který je nyní rozebírán.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

V Británii skončilo hlasování o novém předákovi labouristů, výsledek strana oznámí v sobotu

V Británii dnes skončilo několikatýdenní hlasování o novém předákovi labouristů. Členové a příznivci opoziční strany vybírali ze tří uchazečů o funkci, kterou dosud zastával Jeremy Corbyn. Favoritem klání je stínový ministr pro brexit Keir Starmer, který se v boji střetl se dvěma ženami: Rebeccou Longovou-Baileyovou a Lisou Nandyovou. Výsledek hlasování labouristé oznámí v sobotu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 7 hodinami

Ropa prudce zdražuje, podle Trumpa Rijád a Moskva sníží těžbu

Ceny ropy se prudce zvyšují - severomořská ropa Brent i americká lehká ropa WTI vykázaly svůj nejprudší jednodenní nárůst v historii. Ropa reaguje na prohlášení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Rusko a Saúdská Arábie brzy oznámí, že se dohodly na snížení těžby o deset až 15 milionů barelů denně. Moskva ale takový vývoj nepotvrdila.

Americká lehká ropa WTI přidávala krátce před koncem obchodování 25 procent na 25,38 dolaru za barel, což byl její nejvyšší jednodenní nárůst. Severomořská ropa Brent ve stejnou dobu zdražovala o 21,3 procenta na 30,02 dolaru za barel. Je to také rekordní jednodenní nárůst, ale cena stále zůstává o více než polovinu nižší než v závěru loňského roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy