Brusel- Český silniční tunel Panenská patří k nejbezpečnějším v Evropě. Dvoukilometrová stavba na konci dálnice D8 mezi Trmicemi a státní hranicí s Německem zabodovala v pravidelném testu euroTAP (Program pro hodnocení evropských tunelů, anglicky European Tunnel Assessment Programme).
Tak jako každý rok, i letos si odborníci vybrali tunely v různých evropských zemích. Do hodnocení jich zařadili celkem dvacet šest.
Podobně jako ve škole známkovali tubusy v devíti státech EU, Švýcarsku, Chorvatsku, Norsku a na Islandu.
V osmi hodnocených kategoriích získal tunel Panenská šest jedniček a dvě dvojky. Lepší známky dostaly jen francouzský "supertunel" Duplex u Paříže, tři dálniční tunely v Rakousku, španělský Cantalobos, chorvatský - loni dobudovaný - Sveti Rok a slovinský Šentvid.
Za co má Panenská dvojky
Dvoukilometrový tunel Panenská má dva oddělené tubusy, vzájemně propojené devíti bezpečnostními chodbami. "Na zajištění větrání, osvětlení a dorozumívání je použito nejnovějších technologií," píše server ceskedalnice.cz.
Kromě odvětrávání, únikových cest, komunikačních systémů a osvětlení vozovky experti hodnotili například vybavení, které má pomoci zvládat krizové situace, počty SOS hlásek či existenci takzvaných nouzových zálivů pro odstavení vozidla v případě poruchy či havárie.
Nejdelší silniční tunel v Česku, který přišel včetně výstavby přilehlého, dlouhého kousku dálnice a mimoúrovňové křižovatky u Petrovic na 4,2 miliardy korun, to všechno má.
Zlepšit by měl jen dvě věci: protipožární opatření a monitorování provozu.
Evropská superstar
Pokud by Češi hledali opravdu špičkově vybavený tunel, kde by se mohli inspirovat, měli by zamířit do Francie. Nedaleko Paříže Francouzi postavili tunelový systém, jaký nemá v Evropě obdoby.
Duplex na dálnici A 86 je podle odborníků doslova mistrovským dílem.
"Je jako dvoupodlažní autobus: dole se jezdí jedním směrem, nahoře směrem opačným," popisuje supertunel německý autoklub ADAC. "Tubusy jsou sice tím pádem nižší, na jejich bezpečnosti to ale nic nemění."
Největší hvězda mezi evropskými tunely vyčnívá nad ostatními hlavně proto, že má na každých 200 metrech únikovou cestu a množství záchranných šachet. V případě nehody se navíc na místo rychle dostanou hasiči.
"Tak bezpečný není žádný tunel v Evropě," řekl deníku Die Presse Willy Matzke z rakouského autoklubu ÖAMTC. Pařížský Duplex, napojený na nejmodernější řídící systém, je podle něj tunelem nové generace.
V hodnocení zemí nejvíce zabodovali Francouzi a Rakušané.
Islandský "tunel hrůzy"
Naopak nejhůř dopadl islandský tunel Hvalfjördur. Poměrně nová stavba, zprovozněná před dvanácti lety, propadla skoro ve všem. Větrání téměř nefunguje, nemá automatický hlásič požáru, dostatek světla, únikové cesty ani funkční kamerový systém.
Kdyby se v téměř šest kilometrů dlouhém Hvalfjörduru něco stalo, hasiči se k nehodě vůbec nedostanou. "Kam se jen podíváte, všude tu hrozí nebezpečí," uvedl Matzke z ÖAMTC. "Proto dostal jasnou nedostatečnou."
Tři další tunely si vysloužily čtyřky: italský Claviere, španělský Pedra do Couto a 25 let starý Birth na německé dálnici A44.
Právě Němci chtějí do modernizace silničních tunelů v příštích třech letech investovat 800 milionů eur. Do kapsy ale budou muset sáhnout i v dalších zemích Evropské unie.
Podle příslušné evropské směrnice na to mají čas do roku 2014. Pak budou za nebezpečné tunely v EU hrozit sankce.