Až sedmnácté místo z 23 největších evropských trhů s novými auty zaujala v roce 2015 Česká republika v žebříčku průměrně vypouštěných emisí oxidu uhličitého na jedno nové auto. Vzhledem k tomu, že CO2 přímo souvisí se spotřebou, znamená to, že si Češi pořizují "žravá" auta.
Zajímavé přitom je, že Škoda Auto, která českému trhu dominuje a obsazuje na něm přibližně třetinu, patří ke značkám s nízkou průměrnou spotřebou, respektive hladinou vypouštění emisí CO2. Mezi dvaceti nejúspěšnějšími značkami v Evropě jí z tohoto hlediska patří šesté místo.
"Neřekl bych, že by si Češi naschvál chtěli pořizovat žravá auta. Pravdou je, že nás stát zatím nijak nemotivuje k pořizování elektromobilů nebo hybridů, což jsou typy vozidel, které průměr vypouštěného oxidu uhličitého nejvíc snižují," domnívá se tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Chladný vztah Čechů k technickým řešením, která snižují spotřebu, potažmo produkci CO2, dokumentuje i nezájem o takzvaný stop-start systém. Jde o zařízení, které samočinně vypíná motor vozu po zastavení třeba na červených semaforech a pak ho automaticky nastartuje, když se šofér chce rozjet.
Například značka Kia vysloveně láká zákazníky na to, že všechny varianty nového SUV Sportage určené pro český trh budou bez tohoto systému a nenabízí jej ani za příplatek. "Češi ho nechtějí, navíc verze s ním musí mít vlastní homologaci, což pro nás znamená zbytečnou komplikaci," vysvětlil šéf českého zastoupení značky Vlastimil Čepička.
Která auta mají nejnižší spotřebu?
Portál www.vybermiauto.cz umožňuje v unikátních přehledných tabulkách porovnávat nová auta, která se prodávají na českém trhu, podle jejich spotřeby a dalších parametrů. Můžete je třídit i v rámci jednotlivých kategorií, například mezi kombíky, vozy SUV nebo třeba auty s pohonem všech kol. Podívejte se zde.
Na čele žebříčku zemí za rok 2015 srovnaného podle nejnižšího průměru vypouštěných emisí oxidu uhličitého u nových aut jsou Norsko a Nizozemsko, tedy dvě země, které masivně podporují pořizování ekologických aut. První Norsko také ze všech sledovaných zemí meziročně nejvíce snížilo produkci CO2 u nových aut - o více než deset procent.
Kompletní pořadí si můžete prohlédnout níže. První údaj znamená množství vypouštěného oxidu uhličitého na jedno nové auto, druhý změnu mezi roky 2014 a 2015:
1. Norsko 100,5 g/km -10,1 %
2. Nizozemí 101,3 -5,4
3. Řecko 105,7 -1,6
4. Portugalsko 105,8 -3,1
5. Dánsko 106,0 -4,8
6. Francie 110,9 -3.0
7. Chorvatsko 112,4 -3,3
8. Irsko 114,3 -2,7
9. Itálie 114,9 -3,1
10. Španělsko 115,7 -2,9
11. Belgie 117,6 -3,5
12. Slovinsko 118,6 -2,2
13. Velká Británie 121,2 -3,3
14. Rumunsko 122,9 -3,4
15. Rakousko 123,3 -4,7
16. Finsko 124,0 -4,2
17. Česko 125,0 -6,1
18. Slovensko 126,1 -5,0
19. Švédsko 126,2 -4,6
20. Maďarsko 126,9 -4,6
21. Německo 127,3 -4,6
22. Polsko 129,0 -3,7
23. Švýcarsko 134,6 -6,9
Zdroj: JATO