reklama
 
 

Srovnání: Po rozpadu Československa se i na levná auta vydělávalo roky. Dnes stačí několik měsíců

22. 1. 2018
Před pětadvaceti lety došlo k rozpadu Československa a trh s novými automobily tak byl poprvé jenom český. Nabídka však tehdy nebyla ani zdaleka tak široká jako dnes a o přeplňovaných maloobjemových motorech, autonomním řízení, hybridním pohonu nebo bezpečnostních asistentech si drtivá většina značek mohla nechat jen zdát. I tak ale byla k dostání řada zajímavých automobilů. Ukázku, jak moc se trh s novými auty v České republice za čtvrtstoletí změnil, najdete v následující galerii.

Do galerie jsme vybrali celkem 20 automobilů. Vždy se jedná o vůz z roku 1993 a jeho nástupce ze současnosti. Vedle ceny u každého automobilu uvádíme také kolik průměrných měsíčních platů bylo nebo je potřeba k pořízení daného modelu. Vycházeli jsme přitom z dat Českého statistického úřadu. Ten říká, že v roce 1993 byla průměrná mzda 5904 korun, nejnovější údaj za třetí čtvrtletí roku 2017 pak tvrdí, že průměrná mzda je v současnosti 29 050 korun.

Z dat v galerie mimo jiné vyplývá, že zatímco před čtvrt stoletím se i na Škodu Favorit šetřilo déle než dva roky, dnes na městské auto stačí i osm průměrných platů. Nejlevnější vůz na trhu, Dacia Logan 1.0 SCe Access za 169 900 korun, stojí ani ne šest průměrných měsíčních platů. To na jedno z nejlevnějších aut v roce 1993, Ladu 21053, bylo potřeba přes 25 měsíčních platů. A to stál ruský vůz 149 920 korun.

Ceny automobilů z roku 1993 vycházejí z údajů, dostupných v Auto katalogu pro modelový rok 1994, který vyšel ve druhé polovině roku 1993. 

autor: Jan Matoušek | 22. 1. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama