Ceny aut se letos mění pomalu častěji než počasí. Změny jsou často nenápadné a pro zákazníky matoucí

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 2. 8. 2016 11:11
Na rozdíl od minulých let, kdy se ceníky jednotlivých modelů aut měnily poměrně pravidelně, například na přelomu kalendářního roku, se nyní do těchto dokumentů zasahuje mnohem častěji. Z redakčního průzkumu vyplynulo, že některé vozy už letos zdražily dvakrát i třikrát. Zpravidla však nejde o plošné zdražování, ale o úpravu týkající se pouze některého motoru nebo stupně výbavy. Občas se zákazníci dočkají i zlevnění.
Mondeo Vignale se prodává v autosalonech v jiném oddělení než "běžná" mondea.
Mondeo Vignale se prodává v autosalonech v jiném oddělení než "běžná" mondea. | Foto: Ford

Ceníky jednotlivých automobilových značek působících na českém trhu s novými vozy mají v poslední době mnohem kratší platnost než dříve. Řada zastoupení do nich zasahuje prakticky každý měsíc.

Zájemci o koupi nového vozu tak mají oproti dřívějším časům těžší situaci, když plánují nejvhodnější období na návštěvu u dealera. Cenovky u některých vozů se totiž jen během první poloviny letošního roku změnily už několikrát, a třeba i oběma směry. Zvyšování cen ale v době, kdy trh poměrně razantně roste, pochopitelně převládá.

„Je to skutečně tak, v porovnání s minulými roky letos nastal trend mnohem častějších úprav cenovek, přičemž hodně značek už nemění ceny plošně u všech nabízených modelů, ale dost často jen u některých typů aut, a dokonce i pouze pro určité stupně výbav nebo motorizace,“ uvádí Martin Lankaš ze serveru Vybermiauto.cz, který se sledováním pohybu cen nových aut u nás dlouhodobě zabývá.

Není výjimkou, že se cena u jednoho a téhož typu vozu se stejným motorem i shodnou výbavou letos změnila dvakrát. Rekordmanem, jak vyplývá z redakčního průzkumu ceníků, je nový model Ford Mondeo Vignale. Tato luxusněji vybavená verze manažerského modelu Ford Mondeo stála na přelomu roku (jde o základní variantu s dvoulitrovým naftovým motorem) necelých 933 tisíc korun, následně přišlo v lednu zdražení o pět tisíc korun a v květnu o dalších poměrně zásadních 48 000 Kč. Tuto úpravu ceny ovšem značka zákazníkům do značné míry kompenzovala tím, že do výbavy přidala navigaci a parkovací asistenční systém. Po dalších zvýšeních ceny, z nichž poslední přišlo ještě v červenci, stojí nakonec toto auto aktuálních 1 016 990 Kč.

O velkou částku automobilky s modrým oválem ve znaku zdražil také kultovní model Mustang. Jeho nejlevnější varianta podražila v lednu o třicet tisíc korun na 969 000 korun a v květnu o dalších 48 000. Koupit ho tak teď lze za nejméně 1 017 000 Kč.

Test vozu i ceník dalších verzí Mustangu naleznete tady.

„Úprava cen Vignale souvisí především s navyšováním výbavy a doprovodných služeb. Mustang se zdražoval také proto, že poptávka po tomto modelu výrazně převyšuje nabídku, proto se Ford rozhodl harmonizovat ceny v celé Evropě,“ sdělil mluvčí tuzemského zastoupení značky Ford Martin Linhart.

Ford zdražoval i některá další auta, současně však v červenci poměrně významně zlevnil model Focus. U něj se (v závislosti na konkrétní výbavě a typu motoru) cenovka snížila v rozmezí 12 až 42 000 Kč.

V současnosti se dá jen stěží předpovídat, jaká auta postihne zdražení příště. Hýbe se totiž s cenami prakticky všech typů vozů. Od těch nejmenších až po luxusní. Dvojnásobné zdražení postihlo například minivůz Citroën C1 (dohromady o 15 000 Kč), malé městské SUV Renault Captur (ve výbavě Advantage a s motorem 0,9 litru) o 11 000 Kč, městský automobil Opel Corsa 1,2 Selection o třináct tisíc, vůz nižší střední třídy Toyota Auris (1,33 Live) o 17 000 Kč nebo kombík Hyundai i30 s benzinovým motorem 1,6 ve výbavě s označením Trikolor. U něho se ceník měnil zatím v únoru a v květnu, vždy o pět tisíc korun směrem vzhůru.

To, že se ceny zvyšují jistým plíživým způsobem, se dá dohledat rovněž u tuzemské Škody, která je současně největším hráčem na trhu se zhruba třetinovým podílem. Vloni, stejně jako v roce 2014, plošně svá auta zdražila v listopadu. Tehdy se zdražení netýkalo typů Rapid a Yeti. Úprava ceny ale přišla v dubnu, byť se cenovka u modelu Rapid zvýšila pouze o tisícikorunu, u SUV Yeti pak o pět tisíc.

O další tisícikorunu zdražil i model Superb, jehož se listopadová změna již týkala. Letos pak Škoda navýšila cenu (opět o tisíc korun) u sportovní verze Octavie RS a nakonec v červnu nabobtnala částka na cenovce minivozu Citigo. U toho však šlo o změnu převážně související s novým modelovým rokem, v jehož rámci do výbavy auta přibyly nové prvky. Nicméně zákazník si připlatí částky v rozmezí 700 až 7700 Kč.

Kromě aut jako celku Škoda zdražila i některé výbavové prvky, které už dříve byly za příplatek. Například automatickou dvouzónovou klimatizaci o sto korun nebo prodlouženou záruku na pět let s omezením do 100 000 kilometrů o 1010 korun - na rovné dvě tisícovky. Upravila se i částka za některé pakety, do nichž je soustředěna množina určitých prvků výbavy.

Škoda přesto tvrdí, že ke zvyšování cen přistupuje tak, aby to mělo co nejmenší dopad na zákazníky: „Rostou ceny vybraných vstupů, což je třeba ropa a rafinované ropné produkty, kaučuk a jiné, což se logicky promítne i do zvýšení ceny finálního produktu,“ vysvětluje mluvčí tuzemského zastoupení značky Vítězslav Pelc.

Aktuální zprávy o změnách v cenících automobilek najdete zde

 

Právě se děje

Další zprávy