Technologii, která nepochybně získá uplatnění na velké části tuzemských silnic nižších tříd, připravuje pro své budoucí automobily německá značka Audi.
„Každý výmol, každá nerovnost, každá zatáčka je zdrojem pohybové energie, která je pohlcována současnými tlumiči a přeměňována na ztrátové teplo,“ říká Stefan Knirsch, člen představenstva společnosti zodpovědný za technický vývoj.
Podle něho se tato energie bude využívat pomocí nového systému elektromechanických tlumičů, který je součástí palubní elektrické sítě s napětím 48 V. "Navíc tím společně s našimi zákazníky získáváme zcela nové možnosti pro regulaci podvozku,“ dodává Knirsch.
Dalším pozitivním aspektem je zvýšení komfortu jízdy. Charakteristika tlumení při pohybu kola nahoru bude komfortně měkká, a naopak tuhé tlumení nastane ve fázi, kdy se kolo pohybuje dolů. A v neposlední řadě se bude hodit i prostorová nenáročnost systému. Horizontálně uložené točivé elektrické stroje totiž nahradí dosud používané svislé teleskopické tlumiče zadní nápravy, z čehož plyne výhoda i pro zavazadlový prostor.
Princip výroby elektřiny je poměrně jednoduchý. Pohyb kola se prostřednictvím ramena přenáší prostřednictvím převodovky do točivého elektromotoru, který ve funkci generátoru vyrábí elektrickou energii.
Elektřiny vznikne tím více, čím je silnice nerovnější. Audi v tiskové zprávě uvádí, že během testů na německých silnicích bylo dosahováno průměrného rekuperačního výkonu 100 až 150 W, přičemž hodnoty se pohybovaly od 3 W na nově vyasfaltované dálnici do 613 W na hrbolaté silnici nižší třídy. V reálném provozu zákazníků to odpovídá snížení emisí CO2 až o tři gramy na ujetý kilometr.
Audi novou technologii označuje zkratkou eROT. Podmínkou jejího nasazení je palubní elektrická síť s napětím 48 voltů. Tu Audi postupně zavádí, přičemž poprvé našla využití v Audi SQ7.
Už v roce 2017 by systém měl být nasazen v novém hybridním modelu značky. Potenciál úspory paliva prý činí až 0,7 litru na 100 kilometrů.