Brzy půjde Česko projet elektromobilem. ČEZ pokryje z peněz EU republiku rychlonabíjecími stanicemi

ČTK Jiří Kaloč, ČTK
21. 11. 2016 9:32
ČEZ se chystá výrazně rozšířit počet rychlonabíjecích stanic pro vozidla s elektrickým pohonem a dobíjecími bateriemi. Do roku 2018 by mělo být postaveno 42 rychlonabíjecích stanic, v současné době jich funguje 25. Celkový rozpočet počítá s částkou 2,3 milionu eur (62,5 milionu korun).
V Praze stojí rychlonabíjecí stanice ČEZ přímo před centrálou společnosti v ulici Duhová
V Praze stojí rychlonabíjecí stanice ČEZ přímo před centrálou společnosti v ulici Duhová | Foto: Aktuálně.cz

Společnost ČEZ chce v následujících měsících významně rozšířit počet rychlonabíjecích stanic pro vozidla s elektrickým pohonem a dobíjecími bateriemi. Proti normálním stanicím, kterých v současné době funguje okolo padesáti, se nabití akumulátorů na rychlonabíjecích stanicích nepočítá na hodiny, ale pouze na minuty. Finančně projektu pomůže Evropská komise (EK) a do roku 2018 by mělo být postaveno 42 rychlonabíjecích stanic. V současné době jich má firma 25.

"Celkový rozpočet projektu byl nastaven na 2,3 milionu eur (v přepočtu 62,5 milionu korun, pozn. red.). Grant EK tvoří necelé dva miliony, zbylých 15 procent je spoluúčast ČEZ,“ potvrdil záměr mluvčí společnosti Martin Schreier.

ČEZ v rámci projektu elektromobilita provozuje rychlonabíjecí stanice dodávané společností ABB ČR. K jejich standardní výbavě patří přípojky se stejnosměrným proudem (DC) a nabíjecími konektory CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW. To umožní nabít až 80 procent kapacity akumulátoru za 20 až 30 minut.

Nabíječka disponuje i přípojkami na střídavý proud (AC) s konektory Mennekes, které zvládnou nabíjení o výkonu až 22 kW. U těchto stanic se střídavým proudem trvá „čerpání“ elektrické energie do baterie dvě až čtyři hodiny. Záleží na kapacitě akumulátoru a také na tom, jak výkonný usměrňovač napětí, který převádí střídavý na stejnosměrný proud, je instalován v elektromobilu.

Podobné dobíjecí stanice s konektory AC dnes najdete třeba v obchodních centrech, kde se zákazník určitou dobu zdrží, rychlonabíjecí (DC) jsou pak v provozu u silničních tahů, kde se očekává, že se uživatel elektrovozidla zastaví maximálně na kratší občerstvení.

V Česku v současnosti jezdí jen asi tisíc elektromobilů, přičemž osobních automobilů je celkem registrováno okolo sedmi milionů. Předpokládá se však, že v roce 2020 se bude prodávat okolo sedmi tisíc vozidel s elektrickým pohonem ročně.

Do té doby by měly definitivně padnout největší bariéry, jaké představují omezená nabídka, vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost. Pokud se ještě využijí podpůrná opatření v podobě bezplatných vjezdů do center měst, parkovací povolenky nebo možnost jízdy v pruzích pro MHD, mohl by tento typ alternativního pohonu rychle dosáhnout podílu 20 procent na celkových prodejích osobních a lehkých užitkových automobilů. Pokud se tato prognóza splní, mohlo by v České republice do 15 let jezdit okolo čtvrt milionu elektromobilů a plug-in hydridů.

 

Právě se děje

Další zprávy