Brno Revival se koná už tento víkend. Láká na závodní auta, která jinde neuvidíte

Eva Srpová Eva Srpová, Michal Velebný
Aktualizováno 28. 6. 2019 19:57
Brno Revival, sportovní podnik v areálu brněnského výstaviště, se koná o víkendu ve dnech 29. a 30. června. Akce se vloni uskutečnila po padesátileté pauze a připomíná závodní okruh na brněnském výstavišti a slavné momenty, které se zde v minulosti udály.
Otto Buchberger a formule Drak II. | Video: Motor Journal

Kdo se řadí mezi fanoušky veteránů, historických motorek, závodních speciálů a sajdkár a chystá se tento víkend na Brno Revival, má se na co těšit.

"Na trati, na níž se závodilo naposledy před padesáti lety, se představí automobily i motocykly od předválečných až do poloviny 80. let. Revival je koncipovaný podobně jako obdobné akce ve světě - krátké jízdy velmi různorodých kategorií vozidel a hlavně divácky přístupné depo plné unikátní techniky," říká organizátor Karel Kupka.

Výjimečností této akce je, že zde mohou jezdit sportovní auta, která nemají běžnou registrační značku, a tak je na klasických veteránských akcích, kam je možné se dopravit po vlastní ose, moc často nepotkáte.

Škoda 1100 OHC, jeden z nejkrásnějších továrních závoďáků mladoboleslavské automobilky.
Škoda 1100 OHC, jeden z nejkrásnějších továrních závoďáků mladoboleslavské automobilky. | Foto: Marian Bazala

"Budou navíc závodit na uzavřené trati, na start se postaví devět kategorií aut a sedm kategorií motocyklů," upřesňuje Karel Kupka, vydavatel veteránského časopisu Motor Journal a jeden z hlavních organizátorů akce Brno Revival.

Největší hvězdy na startu
Bugatti 37A z roku 1928 je představitelem nejúspěšnějších a nejrozšířenějších závodních strojů amatérských jezdců přelomu 20. a 30. let. "Tento exemplář je i dvojnásobným vítězem závodu do vrchu Brno-Soběšice v rukou Miloše Bondy," dodává Michal Velebný, který se na organizaci akce Brno Revival spolupodílí.

Na startu bude i Z 18 Sport  z roku 1927, slavný závoďák brněnské Zbrojovky. "Brněnský jezdec Karel Tunal Divišek se s ním zúčastnil i první Velké ceny na Masarykově okruhu v Brně v roce 1930. Diváci uvidí také Aero 750 Sport Coupé (1934), které je se svou karoserií, postavenou na objednávku pražského závodníka Nimshause karosárnou Uhlík, zástupcem aerodynamických speciálů stavěných pro největší meziválečné dálkové závody 1000 mil československých," připomíná Michal Velebný.

Připomínku na sportovní úspěchy závodních malorážek z Letovu připomene Aero Minor Sport. Tyto vozy se nesmazatelně zapsaly do historie díky dvojici Krattner-Sutnar, která závodila v prvním poválečném ročníku vytrvalostního závodu 24 h Le Mans v roce 1949. V absolutní klasifikaci podle koeficientu objemu motoru dojela na druhém místě.

Ani milovníci závodních škodovek nepřijdou zkrátka, uvidí Škodu Sport z roku 1949. "Jde o tovární závodní vůz, se kterým se dvojice Bobek-Netušil zúčastnila závodu 24 h Le Mans 1950, dále na něm závodil Miroslav Fousek a později svazarmovští jezdci Cipra, Rieger a Reinke.

Do Brna dorazí i Škoda 1100 OHC (1957), tovární závodní vůz, se kterým převážně Václav Bobek starší závodil v letech 1958-1963, a také F3, ve které Bobek závodil ve druhé polovině 60. let jak v Československu, tak v zahraničí," dodává Michal Velebný.

Hvězdami bude trojice vozů formule 3 s motory Wartburg, které zkonstruoval a postavil brněnský jezdec Otto Buchberger: Drak I (1964), Drak II (1966) a Drak III (1968). Buchberger s nimi i v letech 1964-1969 sám závodil. Mezi pavilony brněnského výstaviště se prožene Delfín II, vůz formule 3 z Tatry Kopřivnice, a také formule Škoda, které vyráběla plzeňská firma Metalex.

Závodit bude i Avia AE3 z roku 1980. "Je vrcholným dílem stavitele a závodníka Václava Líma, který ji i osobně představí. S vozem úspěšně reprezentoval ve formuli Easter i Mondial a získal několik mistrovských titulů," připomíná Michal Velebný.

"Závodit bude MTX 1-01 (1971), formule, která vznikla ve více než padesáti kusech, několik dalších se postavilo individuálně v klubech Svazarmu, jako například MTX 1-01 Zetor, a také MTX 1-03 (1975), které se rovněž vyráběly v plzeňském Metalexu pro mezinárodní formuli Easter. Na Revivalu je představí i jejich původní jezdci Pavel Kopeček a Miroslav Krejsa," doplňuje Michal Velebný. Veškeré informace pro návštěvníky jsou k dispozici na stránkách Brno Revivalu.

 

Právě se děje

Další zprávy