Glosa: Zbytečný a špatný bodový systém. Neexistují důkazy, že díky němu umírá na silnicích méně lidí

Ondřej Běhal
1. 7. 2016 14:43
Počet mrtvých na českých silnicích prudce klesal už před zavedením bodového systému před deseti lety. Rok po jeho aplikaci se výrazně zvýšil. Od té doby se až na poslední dva roky dále snižoval, ale to může být zásluhou mnohem bezpečnějších aut. Trestné body se většinou udělují za přestupky, jimiž pachatel jen málokdy ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu - malé překročení rychlosti a nezapnuté bezpečnostní pásy. V sítích neefektivního systému většinou končí "malé ryby", ne agresivní dravci.
Kdo chce po vybodování řidičák, musí se mimo jiné zúčastnit dopravně psychologického vyšetření.
Kdo chce po vybodování řidičák, musí se mimo jiné zúčastnit dopravně psychologického vyšetření. | Foto: Radek Pecák

Deset let žijeme na českých silnicích s bodovým systémem. Ti, kdo ho chválí, většinou argumentují, že díky němu poklesla úmrtnost na českých silnicích. To je stejná pravda, jako když někdo řekne, že za komunistů bylo pivo levnější, protože plzeň stála v obchodě šest korun a teď dvacet, a nedodá, o kolik se zvýšily platy a reálná kupní síla.

Nejvíc lidí zemřelo na českých silnicích v roce 1994 - zbytečně vyhaslo 1637 životů. V roce 2006, kdy bodový systém vešel v platnost, zaznamenaly statistiky už jen 1063 silničních obětí. V roce 2007 se bodovalo poprvé celých 12 měsíců a na silnicích se zabilo o 159 lidí víc. Teprve potom začal počet mrtvých opět klesat až k minimálním 583 v roce 2013.

Výše uvedená čísla vůbec nelze považovat za důkaz prospěšnosti bodového systému. Mnohem důležitější roli podle mne hraje výrazně se zvyšující bezpečnost aut. Zatímco staré škodovky a další východoevropské vozy se po nárazu zchumlaly jako starý papír, dnes už i relativně letité ojetiny posádku chrání několikanásobně lépe. Moderní auta jsou vybavena spoustou asistentů, které varují před nebezpečím, a v řadě případů dokážou nehodám zabránit.

Bodový systém se nestal zbraní proti bezohledným řidičům, kteří ohrožují ostatní. V jeho sítích v drtivé většině uvízly „malé ryby“, které se vybodovaly na opakovaných přestupcích typu malého překročení rychlosti nebo nepřipoutání se bezpečnostními pásy. Právě ty mají výraznou převahu ve statistikách nejčastěji bodovaných hříchů. Chování, které vede k nejtragičtějším nehodám, tedy nedodržování bezpečné vzdálenosti, nebezpečné předjíždění nebo věnování se jiným věcem než řízení, tam skoro nenajdete.

Kdo se trochu v džungli předpisů vyzná, dokáže udělení bodů různými kličkami zabránit. Existují specializované firmy, které za pár tisícovek ročně garantují, že vaše bodové konto zůstane i po spáchání přestupků čisté. Některé městské úřady se časem kvůli nevymahatelnosti pokut spokojily s tím, když za provinění zachycená radary a kamerami zaplatíte, a vykoupíte si tak bodovou beztrestnost. Vybodují se jen lidé, kteří jsou hyperkorektní, nebo v tom neumí chodit. Což se o pirátech silnic napsat nedá.

Bodový systém nefunguje i proto, že ho lidé neznají. Polovina řidičů si myslí, že se body berou, a neví, že se naopak trestné body udělují. Drtivá většina nezná stav svého bodového konta a neví, jak se k němu dostat.

Český bodový systém na rozdíl třeba od německého nerozlišuje, jestli řidič svým přestupkem ohrozil ostatní účastníky provozu, nebo ne. Například sedm bodů za nedovolené předjíždění dostane magor, který se snaží ostatní předhánět v hustém provozu v zatáčce přes dvě plné čáry, stejně jako řidič, jenž na autoprázdné rovné silnici, kde je vidět kilometr daleko, objede přes plnou čáru traktor.

Bodový systém je nadbytečný, protože jeho roli suplují souběžně uplatňované tresty typu „jednou a dost“ nebo „dvakrát a dost“. Za spoustu přestupků vám seberou řidičák i přesto, že jste zdaleka nedosáhli dvanácti trestných bodů.

Zrušme ten zbytečný nesmysl. Stát díky tomu ušetří spoustu peněz za administrativu. Místo toho může vybudovat třeba kamerové systémy a na ně napojené hlídky v rychlých autech, které umožní trestat potenciální vrahy – vybržďující, myškující nebo agresivně se lepící ostatním řidičům na zadek.

 

Právě se děje

Další zprávy