Přestože se evropské automobilky rády chlubí vlastní výrobou akumulátorů, ve skutečnosti jen skládají "puzzle" z dílů dovezených z Asie. Hlavní know-how baterií je uvnitř článků, které zatím v Evropě vyrábí jediný závod LG Chem v polské Wrocławi. Situace se změní až během příštích dvou tří let, kdy začne články chrlit několik dalších továren v Maďarsku, Polsku, Německu a Francii.
Stejně je tomu v USA. Gigafactory v Nevadě, kterou provozuje Tesla s Panasonikem, začala vyrábět články v roce 2017. Ostatní elektromobily používají v Americe sestavené baterie z článků dovezených z Koreje: Chevrolet Bolt a Nissan Leaf od LG Chem, "kalifornský" Fiat 500e od Samsungu.
V očekávání rostoucí poptávky se právě korejské firmy pustily do velkých investic jak na naší, tak na americké půdě. Dostávají se však při tom do vzájemných konfliktů, které mohou vést i k tomu, že baterie prostě pořád nebudou.
Jako příkladně dravý nováček se projevuje firma SK Innovation. Kromě toho, že buduje dvě velké bateriové továrny v americkém státě Georgia, začala cíleně přetahovat vedoucí pracovníky konkurenčnímu závodu LG Chem v Ohiu. Ukázalo se, že nejde jen o lidi, a tak LG Chem loni na podzim podal na SK Innovation žalobu za špionáž a krádež duševního vlastnictví.
Spor rozhoduje Americká komise pro mezinárodní obchod (US ITC). V lednu vydala předběžné stanovisko ve prospěch LG Chem, nicméně obě strany vyzvala k předložení dalších důkazů a jednání odročila na říjen. Pokud ovšem druhé kolo dopadne stejně, SK Innovation nebude smět baterie ze závodu v Georgii nikde v USA prodávat.
Z pohodlí české kotliny by to mohlo vypadat jako vzdálená přestřelka kovbojů na Divokém západě. Jenže SK Innovation má dodávat články Volkswagenu, který pojal elektromobilitu jako globální hru. Na výrobu elektromobilů přestavuje nejen továrny v německém Cvikově a Emdenu, ale i závod Chattanooga ve státě Tennessee.
Pokud fabrika v Georgii vypadne, Volkswagen nejenže nebude mít v Americe z čeho vařit, ale ani si proviant nedoveze odjinud. Současně budované kapacity v Evropě a Číně budou totiž plně vytíženy dodávkami pro místní trhy.
V nákladném a riskantním projektu elektrifikace Volkswagenu hraje americký trh s velkým objemem a vysokými maržemi nepostradatelnou roli. Ještě letos se tam má začít prodávat crossover ID.4, záhy následovaný minivanem ID.Buzz. Evropu ani Čínu ale Wolfsburg nemůže nechat s bateriemi ve štychu, protože od Bruselu i Pekingu hrozí obří penále za nesplnění kvót a emisních limitů.
Že je situace opravdu vážná, ukazují dva výroky. Republikánský guvernér státu Ohio Mike DeWine se navzdory neuzavřenému sporu otevřeně postavil na stranu LG Chem a arbitrážní komisi vyzval, aby brala ohledy na zaměstnanost. "Nekalé praktiky SK Innovation ohrožují zájmy dělníků v Ohiu," napsal v prohlášení. Celou věc tím posunul do trumpovsky nevypočitatelné politické hry, v níž se baterie mohou stát obětí ideologických šarvátek a skrytých obchodních zájmů.
Volkswagen naopak vidí šanci na zlepšení zaměstnanosti v tom, že se továrna nechá rozjet. V jeho vyjádření však zaujme věta, že arbitráž by měla hlavně předejít "katastrofálnímu narušení dodávek". Takhle ostrá slova nevolí nikdo, kdo se zabývá právními spory z čistě akademického hlediska.