Až skončí pandemie, nebudou nová auta. Ojetiny ale kvůli kurzu koruny mizí v cizině

Martin Frei Martin Frei
20. 3. 2020 6:02
Oslabující měna zlevňuje české zboží. Patří k němu i ojetá auta, a jelikož trh nezná hranice, cizí obchodníci u nás začínají nakupovat ve velkém. Ke škodě českých zákazníků, jimž se podstatně zúží výběr, až krize skončí.
Foto: Shutterstock

Oslabení české měny míchá kartami v obchodu s automobily. Léta hospodářského růstu a optimismu vedla k dobrým prodejům nových vozů, které po třech letech leasingu skončily v bazarech. Poptávku po ojetinách však stále poháněli hlavně lidé z oborů, kde k růstu platů nebyla příležitost a jejich příjmy reálně klesaly. Tak se na jedné straně tvořil přetlak dražších aut a zároveň rostl dovoz podstatně starších vozů ze zahraničí.

Teď se karta obrací. Oslabení koruny z 26,2 na 27,6 eura znamená, že ojetá Octavia za 400 000 Kč už nestojí 15 627, ale jen 14 492 eur. A obchodníci z celé Evropy žhaví telefony do Čech. "Zatímco do minulého pátku jsme vyváželi deset vozů týdně, ve středu to bylo padesát," potvrdila Karolína Topolová z AAA Auto. Největší zájem je o hezká roční a předváděcí auta.

Co nám to připomíná? Dobu před pěti či šesti lety, kdy se evropský hospodářský růst střetl s uměle oslabeným kurzem koruny po intervencích ČNB. Koncem roku 2015 Svět motorů popisoval, jak z českých bazarů právě hezká zánovní auta úplně mizí a řada nejžádanějších modelů není k sehnání. Mezinárodní obchodníci jako AAA Auto tehdy připustili, že exportují 70 % ročních Octavií a 80 % Fabií. Škody Yeti nebo Hyundaie i40 vykoupené v ČR míří do zahraničí úplně všechny.

V západních zemích byl tehdy po mladých ojetinách velký hlad. Za předchozího hospodářského útlumu z let 2009 až 2012 se aut prodávalo málo, a tak trh negeneroval dost ojetin. Mimochodem kombinace hospodářské konjunktury, levné měny a nízkých českých platů tehdy vedla k paradoxu, že i v časech hojnosti stárnul vozový park. Roční či dvouletá auta jsme expedovali po celých kamionech a domů si vozili šesti- nebo devítileté ojetiny.

Zdá se, že teď se bude stejná situace opakovat. Koronavirus zastavil soukolí automobilového průmyslu v celé Evropě a po odeznění pandemie nebude jednoduché ho znova rozběhnout. Někteří dodavatelé výpadek neustojí, obnovit se musí dodávky materiálů a komponent ze zámoří, které plují po lodích šest týdnů.

Těžko předvídat i to, jak rychle se vzhledem k hospodářskému otřesu obnoví poptávka. V prvních okamžicích ale budou nová auta chybět a zásoby mladých ojetin mohly posloužit jako rychle dostupná náhrada. U nás k tomu nicméně nejspíš nedojde, většina perspektivních vozů do té doby odteče do zahraničí.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Pacient, kterému byl podáván Remdesivir, se uzdravuje, brzy bude odpojen od plicní ventilace

Pacient, jemuž byl podáván experimentální lék Remdesivir, je při vědomí a podle ošetřujícího lékaře ve fázi uzdravování, nyní si postupně odvyká na plicní ventilaci. "Dosud ale nevíme, zda Remdesivir byl tím zásadním, co mu pomohlo, tudíž bych se k tomu léku tolik neupínal," uvedl ošetřující lékař pacienta Martin Balík.

Zdroj: ČTK , Domácí
Další zprávy