Glosa: Automobiloví manažeři už toho za sto let nakecali. Co nám slíbí letos?

Martin Frei Martin Frei
5. 1. 2023 15:51
Automobilový svět je v bodě obratu a včerejší jistoty přestávají platit. Stejně jako některé výroky pronesené nejvyššími z nejvyšších. Při pohledu do historie však nenaplněných předpovědí najdeme mnohem víc. Některé z nich stojí za připomenutí.

"To jsem asi plácal," přiznal před osmi lety Andrej Babiš, když byl Hospodářskými novinami konfrontován se svou vlastní předvolební rétorikou. Plácání ale není výsadou politiků, ušetřeni ho nejsou ani ředitelé a vysocí manažeři automobilek. Někdy je vývoj těžko odhadnout, jindy dotyčný uvěří ve svou vševědoucnost nebo skrývá jiné motivy. Příkladů je za století motorů víc než dost.

Foto: Mercedes-Benz

2004: Lidé možná chtějí, aby to fungovalo

Na přelomu století se v autech sešly dvě věci, které se sejít neměly. Multiplexní elektronika a výrobní úspory vynucené globalizací. Dříve důkladný Mercedes polevil v předvýrobním testování, přestože rozsah počítačového řízení u třídy E (W211) se skokově rozšířil. Vozy následně trpěly nevypočitatelnými kolapsy, výpadky dílčích funkcí i návraty na odtahovce. Nebývalý otřes důvěry zákazníků donutil ke vzácné sebereflexi ředitele Jürgena Hubberta. "Musíme přehodnotit, které prvky výbavy zákazník opravdu potřebuje. Možná že ho nezajímá nějaká funkce na objednávání pugétů z nejbližšího květinářství. Místo toho by dal přednost něčemu, co se dá jednoduše ovládat." Po osmnácti letech na jeho slova vzpomínáme, když se v nových autech prodíráme zašmodrchanými nabídkami dotykových obrazovek.

 

Právě se děje

Další zprávy