Automobilové značky, které Britové pohřbili. Vzpomeňte na slavná auta z ostrovů

Petr Korbel
9. 2. 2019 6:51
Velká Británie bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě. V polovině 60. let si však tradiční britský automobilový průmysl zadělal na potíže a později spáchal hromadnou sebevraždu. Seznam značek, které zanikly po vstupu Spojeného království do Evropského hospodářského společenství v roce 1973, je dlouhý, a to nemusím počítat ani malovýrobce. Britské automobilky ovšem nezničila Evropa, ale manažerská selhání, ztráta pozic v bývalých koloniích, vývoj kurzu libry a přístup zahraničních investorů. Do hrobu jim pomáhaly zastaralé modely, přemrštěné požadavky odborů i vládní hospodářská politika. Pro některé Angličany je však těžké si to přiznat.

Situace je pro ně o to bolestnější, že ani Ford už auta v Anglii nemontuje, ale zato vyrábí třeba v Rumunsku, a slavné MG sice stále existuje, jenže v Číně. Připomeňme si proto s námi, jak britské značky po roce 1973 mizely ze světa.

Foto: Triumph

Triumph (1923 – 1984)

Původní firma vyráběla od roku 1885 jízdní kola, později slavné motocykly. V roce 1923 se objevil vůz Triumph 10/20. V roce 1961 se společnost Standard-Triumph stala součástí výrobce užitkových vozidel Leyland, s nímž v roce 1968 vstoupila do BLMC. Triumph tehdy nabízel osm kvalitních modelů, záhy ale přišla doba tápání. Vozy různých značek koncernu BLMC často oslovovaly stejné zákazníky, přičemž v 70. letech už většinou zaostávaly za kontinentálními konkurenty. Nabídka proto prošla drastickou redukcí. Poslední "čistokrevný" model byl Triumph Dolomite, jehož výroba skončila v roce 1980. Derniéru obstaral Acclaim, licenční verze spolehlivé Hondy Ballade. Práva na automobilovou značku Triumph dnes vlastní BMW.

 

Právě se děje

Další zprávy