Bizarní, neúspěšná i zapomenutá. Toto jsou nejzajímavější automobilová dvojčata

Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 10. 2022 6:02
Sdílení techniky a někdy i celých modelů není v automobilovém světě nic nového ani zvláštního. Kvůli snížení nákladů to značky praktikují prakticky odnepaměti, z nejznámějších sourozenců je možné jmenovat Citroën Berlingo a Peugeot Partner, miniauta z kolínské TPCA nebo Toyotu GR86 a Subaru BRZ. Do následujícího přehledu jsme však zařadili sourozence, kteří jsou známí méně nebo úplně zapomenutí.

Dacia Logan a Mahindra Verito

První Dacia Logan vystřídala během svého života celou řadu jmen a výrobců, pod nimiž se nabízela. Vždyť dodnes vyrábí derivát kombi MCV ruský AvtoVAZ jako Ladu Largus, různé verze Loganu nabízel na mnoha trzích Renault, mimo jiné v Mexiku a Africe se rumunský vůz nabízel jako Nissan a pod značkou EMC chtěla dokonce v USA uspět elektrická konverze vozu. Abychom uvedli věc na pravou míru, neuspěla.

Ze všech možných derivátů je ale tím nejpozoruhodnějším stejně indická Mahindra Verito. Auto přišlo na trh v roce 2007, což byla doba, kdy indická pobočka Renaultu a Mahindra vytvořily společný podnik právě na místní verze Loganu. Auto se jmenovalo Mahindra Renault Logan, prodejně ale neuspělo a společný podnik se po čtyřech letech rozpadl. Mahindra ale získala práva na prodej a výrobu Loganu pod vlastním jménem Verito, udělala menší designové změny a také přinesla vlastní karosářskou verzi.

Nikdo jiný totiž nevyráběl Logan jako pětidveřový hatchback, který dostal jméno Verito Vibe. Na trh přišel v roce 2013 a o další tři roky později se dočkal dokonce plně elektrické verze. Stejně jako elektrický sedan se prodával pod jménem eVerito. Maximální rychlost byla omezená na 86 km/h a dojezd se pohyboval kolem 180 km. Elektrické Verito vydrželo na trhu do roku 2019, stejně jako výchozí spalovací verze. O jediný elektrický Logan první generace ale kupodivu nejde, v příštím roce by totiž Lada ráda začala dělat elektrický Largus.

 

Právě se děje

Další zprávy